Ultimele discutii din forum
  1. #1
    Floricica Nou Venita iasmina28's Avatar
    Membru inregistrat la
    10.04.2012
    Postari in forum
    4

    Ce trebuie sa stie un copil la 6 ani?

    Buna ,
    Baietelul meu are 5 ani si 8 luni , dar nu reuseste sa invete literele , iar cifrele le cam incurca , nu stiu dar sunt ft ingrijorata . Copii vostri ce stiu la varsta de aproape 6 ani ? Educatoare4le de la gradi zic ca e un copil mai timid dar in rest nu sunt probleme cu el.
    Va rog sa ma sfatuiyi cum sa mai procedez
    multumesc
    Iasmina

  2. #2
    Floricica Avansata anca munteanu's Avatar
    Membru inregistrat la
    01.05.2006
    Postari in forum
    1.305
    Citat Postat de iasmina28 Vezi mesajul
    Buna ,
    Baietelul meu are 5 ani si 8 luni , dar nu reuseste sa invete literele , iar cifrele le cam incurca , nu stiu dar sunt ft ingrijorata . Copii vostri ce stiu la varsta de aproape 6 ani ? Educatoare4le de la gradi zic ca e un copil mai timid dar in rest nu sunt probleme cu el.
    Va rog sa ma sfatuiyi cum sa mai procedez
    multumesc
    Iasmina
    Literele si cifrele se invata in special la scoala. Copilul nu are nevoie de ele si nu le foloseste pana atunci asa ca doar cei mai curiosi sau cei din gradinitele unde s-au lucrat mult aceste notiuni le stiu.
    In schimb la aproape 6 ani, ar trebui sa stie culorile, sa numere pana la 10 obiecte, animale, flori, anotimpuri, zilele saptamanii, sa poata spune un cuvant care incepe cu o anumita litera, camerele unei case, hainele, partile corpului, membrii familiei etc.
    De asemenea, sa poata spune ce simte (trist, bucuros, suparat, furios, vesel, bolnav etc), sa poata descrie o imagine, sa poata povesti o intamplare, sa stie povestile cele mai cunoscute.
    Literele si cifrele sunt ceva abstract si invatarea lor trebuie pregatita de alte activitati. Mai degraba, formele geometrice, numaratul, cuvinte opuse (slab-gras, inchis-deschis, lung-scurt etc).

  3. #3
    Floricica Debutanta MJ forever's Avatar
    Membru inregistrat la
    25.03.2010
    Postari in forum
    1.187
    Ce descrii tu pare asemanator cu dislexia. Un alt simptom al dislexiei este incapacitatea de a separa sunetele componente ale unui cuvant. Defapt de la asta porneste totul, fiindca copilul nu poate asocia sunetul cu litera corespunzatoare, asa ca apar probleme la citit / scris.
    Eu as sugera neaparat un control medical.
    Numai bine!

  4. #4
    Floricica Nou Venita iasmina28's Avatar
    Membru inregistrat la
    10.04.2012
    Postari in forum
    4
    Anca multumesc mult de raspuns , stie toate in afara de "cuvinte care incep cu o anumita litera" , stie sa numere , chiar si sa socoteasca pana la 10 (doar pe degetele) , dar nu recunoaste literele si cifrele , desparte in silabe si numara silabele dintr-un anumit cuvant, dar am vazut ca majoritatea copiilor de varsta lui recunosc literele (sau o parte din ele , am meu baietel recunoaste doar litera A) si cifrele ( el recunoaste doar 0,1,2,4,5,10), de numarat numara pana la 50.

    Mj forever multumesc, as vrea sa te intreb la ce medic sa merg cu el ? psiholog ? pediatru ?
    Copilul meu , nu este un copil de care nu ne-am ocupat si l-am uitat in fata televizorului , tocmai de aceea ma ingrijoreaza foarte tare.

  5. #5
    Floricica Debutanta MJ forever's Avatar
    Membru inregistrat la
    25.03.2010
    Postari in forum
    1.187
    Sincer nu stiu ce sa-ti spun, insa medicul de familie ar fi un bun inceput. El ar trebui sa stie mai bine.

  6. #6
    Floricica Senior roxy29's Avatar
    Membru inregistrat la
    12.10.2009
    Postari in forum
    4.012
    baiatul meu are 6 ani impliniti in martie si stie cifrele, face socoteli de genul scaderi adunari, insa ma trezesc uneori ca nu recunoaste o cifra, pe care alteori o stia, de ex incurca uneori 6 cu 9, stie sa numere pana la 20 insa nu a priceput treaba cu unitatile si zecile , asa ca nu intelege cum poate numara mai departe.
    la cifre recunoaste numai unele, incearca sa scrie insa copiaza ce gaseste prin carti, recunoaste litera O si M de exemplu insa nu poate asocia sunetele incat sa citeasca OM...nu mi se pare nimic in neregula la lucrurile astea.
    conteaza foarte mult si la ce grupa este, daca este la grupa mare ei acesta este nivelul lor, ceea ce descrii tu la baietelul tau
    DISLEXÍE, dislexii, s. f. (Med.) Tulburare la citit manifestată prin modificarea cuvintelor, prin greșeli de lectură etc. – Din fr. dyslexie.
    Sursa: DEX '98 | Adăugată de LauraGellner | Semnalează o greșeală | Permalink
    DISLEXÍE s.f. (Med.) Tulburare nervoasă, constând în dificultatea de a citi și a înțelege ceea ce se citește. [< fr. dyslexie, cf. gr. dys – dificil, lexis – cuvânt].
    Sursa: DN | Adăugată de LauraGellner | Semnalează o greșeală | Permalink
    DISLEXÍE s. f. tulburare nervoasă constând în imposibilitatea de a citi corect un text. (< fr. dyslexie)
    Sursa: MDN | Adăugată de raduborza | Semnalează o greșeală | Permalink
    atata timp cat copilul nu recunoaste literele, eu nu cred ca se poate vorbi de dislexie, daca stia literele si nu le citea corect in cuvant era cu totul altceva.
    poti intreba medicul de familie insa eu zic ca-ti faci griji degeaba. incearca sa lucrezi mai mutl cu el, eu cumpar carti de pe un site, cu teste usoare apoi mai grele si vei vedea cum evolueaza.
    si jocurile de la piticlic sunt foarte bune...

  7. #7
    Floricica Senior roxy29's Avatar
    Membru inregistrat la
    12.10.2009
    Postari in forum
    4.012
    Citat Postat de MJ forever Vezi mesajul
    Ce descrii tu pare asemanator cu dislexia. Un alt simptom al dislexiei este incapacitatea de a separa sunetele componente ale unui cuvant. Defapt de la asta porneste totul, fiindca copilul nu poate asocia sunetul cu litera corespunzatoare, asa ca apar probleme la citit / scris.
    Eu as sugera neaparat un control medical.
    Numai bine!
    MJ acum vad exact ce ai scris, si baiatul meu are "probleme" cu sunetele sa zic asa, insa si educatoarea si invatatoarea la care va merge in toamna au spus ca este o faza trecatoare si ca incet incet va invata.
    am si vreo 2 prietene cu baietii tot la pregatitoare, ei stiu deja chestia cu sunetele si deci sunt mai aproape de scris, insa sunt cu 10 luni mai mari decat gabriel, chiar zilele trecute discutam despre asta si imi ziceau ca si ei au trecut prin asta.

  8. #8
    Floricica Senior roxy29's Avatar
    Membru inregistrat la
    12.10.2009
    Postari in forum
    4.012
    Este dislexic acel copil care, are rezultate sub nivelul său de inteligență, ale cărui rezultate la citit-scris rămân mult sub așteptările previzionate comparative cu timpul și numărul de exersări pe care le face. Copilul dislexic care rămâne în urmă simte că are lipsuri față de colegii săi.
    Nu înțelege ce se întamplă cu el, suferă simțind că pentru el este inaccesibil și imposibil ceea ce pentru colegii lui este natural. Insuccesele repetate, sentimentul nerealizării așteptărilor, aprecierile negative venite din partea celor din jur provoacă la mulți copii grave sentimente de autoacuzare, procese de conștiință. Dislexia nu depinde de nivelul de inteligență. Chiar și un copil cu un nivel de inteligență ridicat poate avea tulburări de învățare. Nu există doi copii dislexici cu simptome identice.
    Simptomele posibile ale dislexiei pot fi urmatoarele:
    • Copilul citește deosebit de lent;
    • Citește pe silabe sau pe litere deși, după cuantumul de exerciții făcute anterior, ar trebui ca citirea să fie deja cursivă;
    • Face multe greșeli în citirea cuvintelor, textelor:
    -confundă litere
    –pe cele asemănătoare grafic (ex: u-n, b-d, f-t) sau pe cele asemănătoare fonetic (ex: f-v, s-z)
    -omite sau adaugă litere;
    -omite, adaugă sau greșește silabe, cuvinte;
    -citește în sens invers (de la dreapta la stanga) unele silabe, cuvinte scurte;
    -aduce la începutul cuvântului o literă din aceasta deși, cuvântul începe cu altă literă (citește cele două litere ca identice);
    -nu citește toate literele din cuvânt, ci încearcă, pe baza unor litere caracteristice ale cuvântului, să ghicească cuvântul, astfel născându-se combinații eronate;
    -se pierde deseori în urmărirea textului în timpul citirii;
    -frecvent greșește rândul în citirea textului;
    -înțelege parțial sau deloc conținutul unui text;
    -este aproape incapabil să povestească conținutul textului citit;
    -deseori refuză să citească sau recurge la plâns;
    -a învățat încet și greu literele în clasa I și citirea silabelor
    Existența unor factori de risc:
    • Moștenirea genetică – și alți membri ai familiei au avut probleme cu citirea, scrirea corectă, matematica, învățarea unor limbi străine.
    • Unele leziuni ale sistemului nervos – probleme din timpul sarcinii, nașterea prematură, complicații la nașteri, leziuni din perioada copilăriei mici
    • Obligarea copilului stângaci să folosească mâna dreaptă
    • Mediu de viață sărac în stimuli
    • Famile bilingvă
    Semne care pot fi observate în vorbire:
    • Întârzierea în dezvoltarea vorbirii – a început să vorbească mai tarziu în comparație cu alți copii. Când începe în sfârșit să vorbească, la copilul predispus spre dislexie apar următoarele probleme:
    • Dezvoltare greoaie a vorbirii
    • Dislalie prelungită, greu corectibilă, torsiunea cuvintelor
    • Vocabular sărac
    • Capacitate de exprimare deficitară
    • Greutăți în găsirea cuvintelor
    • Disgramatism – vorbește incorect gramatical
    • Tulburarea percepției auditive
    • Simț al ritmului și muzicalitate slabă, amuzicalitate
    • Tulburări ale memoriei auditive
    Semne observabile în percepția vizuală:
    - greutăți în distingerea unui fragment dintr-o imagine. Analiza vizuală este inexactă
    - observă sau recunoaște greu persoane cunoscute în mulțime, un obiect numit dintr-o mulțime de obiecte
    - nu observă diferența dintre două obiecte (ex. Îți încalță în mod regulat pantofii invers)
    - nu se uită cu plăcere la cărțile cu imagini, nu-i plac jocurile puzzle
    - pune mâna peste tot pentru că nu este în stare să-și formeze o imagine despre mediul înconjurător numai prin contactul vizual
    Semne observabile la nivelul mișcărilor:
    - a început să meargă târziu în comparație cu alți copii
    - mișcările sunt nesigure, neorganizate
    - este nesigur pe scări - îi este greu să se îmbrace singur
    - este nesigur, lipsit de curaj pe topogan, nu poate să stea într-un picior, urcă sau coboară scările pe același picior
    - îi este greu să taie, să înșire, să îndoaie, să lucreze cu plastilina
    - nu îi place să deseneze, să coloreze, să picteze
    - desenul după model este deosebit de inexact
    Semne observabile în schema corporală, orientarea spațială:
    - nu este clar dacă este dreptaci sau stângaci
    - nu cunoaște denumirea părților corpului, le confundă
    - este nesigur sau se rătăcește pe culoarele cunoscute ale grădiniței
    - confundă direcțiile dreapta – stânga
    - desenează forme, figuri cu capul în jos
    Semne observabile la orientarea în timp:
    - întârzie deseori
    - nu știe să-și împartă timpul, mereu “trage de timp”
    Semne observabile în atenție:
    - slaba capacitate de orientare a atenției
    - atenția îi este ușor distrasă de zgomote exterioare
    - observațiile îi sunt inexacte, obosește ușor
    Semne observbabile în memorie:
    - memorează greu, nu poate memora date, nume, numere de telefon
    - uită ușor poezia învățată - învață greu literele, le uită repede
    Semne observabile în seriere:
    - învață greu ordinea zilelor săptămânii, ale lunilor anului, ordinea numerelor
    - are probleme la povestire, schimbă ordinea întâmplărilor - nu poate urmări mai multe instrucțiuni primite unele după altele
    - nu poate urmări regulile jocurilor
    Semne observabile în comportament:
    - se acomodează greu la regimul de grădiniță
    - evită diferite jocuri
    - deseori, stă de parcă n-ar înțelege ce se întâmplă în jurul lui, deși, de fapt este inteligent
    - rareori este atras de activități de o durată mai lungă
    - este agitat, superficial
    Existența singulară a unora dintre simptome nu înseamnă neapărat predispoziție spre dislexie, dar existența unui număr mai mare de simptome sau gravitatea unora dintre ele merită acordarea unei atenții mărite! Deci este important să vă adresați din timp logopedului grădiniței care, în urma investigării stabilește gravitatea simptomelor, necesitatea dezvoltării și propune un plan de terapie adecvat.

  9. #9
    Floricica Debutanta MJ forever's Avatar
    Membru inregistrat la
    25.03.2010
    Postari in forum
    1.187
    Citat Postat de roxy29 Vezi mesajul

    atata timp cat copilul nu recunoaste literele, eu nu cred ca se poate vorbi de dislexie, ...
    Daca citesti cu atentie postul initial, acolo e scris "copilul nu reuseste sa invete literele". Mica-mare diferenta.
    Eu n-am vrut sa sperii pe nimeni, insa parerea mea e ca e bine sa fii informat ca parinte. Plus ca am vazut cazuri in care dislexia s-a depistat destul de tarziu, fiindca parintele n-a fost pe faza.
    Eu sincer as fi fost ingrijorata daca copilul meu la aproape 6 ani ar fi avut dificultati in a invata literele.

  10. #10
    Floricica Senior raluca28's Avatar
    Membru inregistrat la
    12.11.2009
    Postari in forum
    2.806
    Am scris mult si s-a sters...
    Rezum:
    Copilul tau va intra la scoala in curand. Printre colegii lui vor fi copii care vor sti multe lucruri. Noi avem in anturajul nostru (on si off line) copii bilingvi (crescuti in Romania, de parinti romani), copii care la 2 ani si jumatate recunosc toate cifrele (si multimile asociate) si unele litere, copii care la 3 ani fac calcule simple si invata engleza. Daca un copil intra la scoala si va avea astfel de colegi, iar lui ii va veni greu sa se integreze din punct de vedere academic, va ramane in urma si isi va pierde stima de sine, va ajunge sa urasca scoala.
    Eu am un baietel care nu e precoce, nu prinde din zbor litere si cifre, dar tocmai de aceea incerc sa ma ocup de al mai mult. Le 3 ani si 2 luni stie sa numere pana la 3 (si recunoste multimile )- numara la un moment dat pana la 10, dar ca pe o poezie. Stie unele REcunoste cifrele pana la 3 si alte cateva, stie vreo 8-10 litere, dar asta dupa multe jocuri

  11. #11
    Floricica Senior raluca28's Avatar
    Membru inregistrat la
    12.11.2009
    Postari in forum
    2.806
    Uite un blog fain cu multe activitati distractive de invatare a literelor si cifrelor- Alfabet ReCreativ

load
Sunt de acord

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste Politicii de Cookie | Setari