Centre de consiliere gratuita pentru persoanele cu autism

/ / Modificat: 2012-12-05
Centre de consiliere gratuita pentru persoanele cu autism

40 de Centre de consiliere si asistenta gratuita pentru persoanele cu autism  si-au inceput activitatea si isi asteapta beneficiarii

In cadrul proiectului "Si ei trebuie sa aiba o sansa!", desfasurat de Fundatia Romanian Angel Appeal in parteneriat cu Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale – Directia Protectia Copilului si cu Asociatia de Psihoterapii Cognitive si Comportamentale din Romania, au fost  infiintate, in tara, 40 de Centre de consiliere si asistenta pentru persoanele cu autism si familiile lor. in acest moment, in Centre lucreaza 120 de specialisti instruiti in interventii terapeutice pentru persoanele cu tulburari din spectrul autist (TSA), dar si in consilierea familiilor acestora.

Programul si-a propus sa puna bazele unei retele de servicii gratuite, la nivel national, cu personal instruit, servicii care sa fie accesibile oricarei familii care se confrunta cu autismul. Adresele celor 40 de Centre aflate in 35 de judete ale tarii si in Bucuresti sunt disponibile pe site-ul www.autism.raa.ro, sectiunea Servicii.

Formarea specialistilor


Proiectul "Si ei trebuie sa aiba o sansa!" a avut o importanta componenta de formare,  in prima parte de desfasurare fiind instruiti 588 de psihologi, psihoterapeuti si psihopedagogi, fie in interventii terapeutice pentru persoanele cu autism, fie in monitorizarea eficientei activitatii de recuperare a persoanelor cu autism.

Persoanele formate sunt psihologi, psihoterapeuti si psihopedagogi, specializari universitare obligatorii pentru accesul candidatilor la procesul de selectie si, in final, la cursuri. Alte asemenea criterii au inclus experienta de lucru cu copii/persoane cu autism, copii proveniti din grupuri vulnerabile, copii cu dizabilitati, motivatia parcurgerii formarii si utilizarii informatiilor obtinute in activitatea profesionala precum si recomandarea furnizata de actualul angajator. Cursurile s-au adresat, in egala masura, profesionistilor din institutiile publice sau private, ori ONG-urilor care desfasoara activitati de recuperare a persoanelor cu TSA.

Programa de instruire a fost elaborata in parteneriat cu Asociatia de Psihoterapii Cognitive si Comportamentale din Romania si lectori. Cursurile au fost sustinute de echipe mixte de lectori romani si lectori din Marea Britanie, doctori in psihologie, psihoterapeuti, psihologi clinicieni, supervizori in psihoterapie cognitiva si comportamentala sau consultanti in interventii specifice in tulburarea de spectru autist,  cu o vasta experienta in lucrul cu persoanele cu TSA.  

Formarea a avut o structura ce a imbinat cursurile teoretice si practica supervizata, pentru ambele categorii de personal.

Pentru specialisti, sectiunea de predare s-a desfasurat timp de 6 zile, pentru fiecare din cele 6 grupe de cursanti instruiti in tehnici de interventie.

Tematica instruirii teoretice

Tematica instruirii teoretice a inclus:

  • Notiuni de baza in tulburarile de spectru autist;
  • Screening-ul TSA (semnale de alarma, ce facem daca banuim un potential diagnostic de TSA);
  • Diagnosticul TSA;
  • Evaluarea procesului de invatare si a stadiului educational;
  • Interventii timpurii in cazul copiilor cu TSA;
  • Interventii pentru dezvoltarea abilitatilor sociale;
  • Interventii validate stiintific in mediul scolar;
  • Programe de interventie aplicate individual.

Structura cursurilor teoretice pentru monitori

Structura cursurilor teoretice pentru monitori a cuprins 3 zile de instruire teoretica (20 de ore), iar tematica a inclus:

  • Principii de baza in monitorizarea si instruirea personalului (cu specific in interventiile pentru TSA);
  • Rolul diferitelor tipuri de profesii implicate in activitatea terapeutica in cazul familiilor care au un membru cu TSA, aplicat in diverse contexte;
  • Trecere in revista a interventiilor validate stiintific;
  • Instrumente de monitorizare a progresului si a dezvoltarii profesionale continue;
  • Obstacole in interventie/comportamentale sau probleme de invatare care rezista la interventiile tipice;
  • Oferirea succinta de informatii privind ultimele studii in domeniul interventiilor validate stiintific;
  • Stabilirea unui cadru de monitorizare si evaluare a profesionistilor
  • Monitorizarea personalului.


Dr. Gregory Pasco, Cercetator la Centrul de Cercetare pentru Autism si Educatie (Institutul Educatiei din cadrul Universitatii din Londra, Marea Britanie) si lector in programul de formare din cadrul proiectului "Si ei trebuie sa aiba o sansa", isi aminteste ca "una dintre participante mi-a povestit, dupa cursul de terapie non-directiva pentru copii non-verbali, ca realizase cum vechea ei modalitate de lucru putea priva copiii de bucuria de a se juca sau de a comunica spontan. Am fost impresionat de dorinta ei de a incorpora noi metode de lucru in practica profesionala si, in general, de interesul si dedicarea tuturor cursantilor".

Dupa finalizarea instruirii teoretice, a urmat o perioada de practica de 6 luni, pe parcursul careia cursantii au lucrat, fiecare, cu cate 2 cazuri de persoane cu tulburare de spectru autist. Fiecare caz a fost foarte bine documentat, cu rapoarte de progres si inregistrari din timpul interventiilor terapeutice.

Practica  fiecarui specialist a fost monitorizata de profesionistii formati in monitorizarea eficientei activitatii. Ulterior, activitatea tuturor participantilor la cursuri (specialisti si monitori) a fost evaluata de catre supervizori in psihoterapie cognitiva si comportamentala sau de consultanti in interventii specifice in tulburari de spectru autist. Participantii care au parcurs perioada de practica supervizata au primit feedback-uri de la supervizori si consultanti.

Pentru parcurgerea si finalizarea instruirii, specialistii si monitorii au primit credite din partea Colegiului Psihologilor din Romania. S-au acordat, fiecarui cursant, cate 21 de credite pentru parcurgerea cursului "Interventii terapeutice in recuperarea persoanelor cu tulburare de spectru autist (monitorizarea eficientei activitatii)", 40 de credite pentru parcurgerea cursului „Interventii terapeutice in recuperarea persoanelor cu tulburare de spectru. Fundamente (aplicatii terapeutice practice)”si 30 de credite pentru parcurgerea perioadei de practica supervizata.

In majoritatea Centrelor se lucreaza deja cu beneficiari, fiind oferita gratuit evaluare si interventie individualizata. in functie de varsta beneficiarului, grad de afectare functionala, disponibilitate si program de lucru al Centrului, interventia poate fi punctuala, pe termen scurt, centrata pe problema, sau poate fi de durata si poate cuprinde mai multe ore pe zi sau pe saptamana.

In esenta, raportat la nevoia actuala de servicii adresate persoanelor cu autism, Centrele infiintate prin proiect in Romania reprezinta doar un prim pas, un punct de pornire care se constituie in  prima retea de servicii de acest gen din tara si, de asemenea, primul parteneriat public-privat care propune servicii pentru persoanele cu TSA.

Proiectul "Si ei trebuie sa aiba o sansa! – Program de sprijin pentru integrarea sociala si profesionala a persoanelor cu tulburari de spectru autist" urmareste cresterea sanselor de integrare sociala si, ulterior, de acces pe piata muncii, a copiilor si tinerilor cu autism, prin diagnosticare precoce si facilitarea accesului la servicii si programe de recuperare si asistenta specializata. Proiectul este desfasurat de Fundatia Romanian Angel Appeal in parteneriat cu Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale – Directia Protectia Copilului si cu Asociatia de Psihoterapii Cognitive si Comportamentale din Romania.

Mai multe informatii sunt disponibile pe  www.autism.raa.ro.

Proiectul a fost demarat la 1 octombrie 2010, are o durata de 3 ani si beneficiaza de cofinantare din Fondul Social European, prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, "Investeste in oameni!".

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Articole recomandate

Citeste si despre