Atelierul de Formare a indrumatorilor

/ / Modificat: 2013-09-24
Atelierul de Formare a indrumatorilor

Atelierul de Formare a indrumatorilor

Un program al Asociatie "De-a arhitectura"  in cadrul anului scolar 2013-2014

In perioada 2-10 septembrie 2013, peste 60 de invatatori si peste 50 de arhitecti au participat la Atelierul de Formare a indrumatorilor care vor implementa programul educational De-a arhitectura in orasul meu in anul scolar 2013-2014. Acestia, sub indrumarea arhitectelor Claudia Pamfil si Vera Marin, au descoperit continutul programului, cat si metodele interactive de invatare experentiala si invatare prin proiect specifice acestui curs.


Programul De-a arhitectura – educatie pentru arhitectura si mediu construit vizeaza o schimbare a paradigmei culturii arhitecturale si urbane a societatii romanesti actuale ce nu se poate face decat pornind de la educatia copiilor, viitorii cetateni si formatori indirecti de opinie ai parintilor lor. scoala, cartierul si orasul sunt medii de invatare foarte propice -  orasul si viata sa pot constitui ocazii fructuoase de invatare. Motivante, angajante, activitatile de invatare propuse prin De-a arhitectura ajuta la consolidarea si valorificarea experientelor de invatare si abilitatilor formate deja sau in curs de formare in cadrul scolii, propun un demers interdisciplinar ce valorifica prioritati metodologice ale abordarii curriculare actuale.

Noutatea acestui curs optional vine pe de o parte din tematica si problematica propusa, iar pe de alta parte din abordarea pragmatica. Centrarea pe competente si filosofia invatarii prin proiecte fac explicita legatura dintre ceea ce se invata si scopul pentru care se invata. invatarea despre mediul construit are sens si ofera elevilor cunostintele si procesele cognitive de care au nevoie pentru a putea rezolva probleme din cartierele si orasul in care traiesc. Probabilitatea unei astfel de implicari creste dandu-le copiilor ocazia sa isi exprime trairile emotionale legate de viata lor in spatiul construit in care traiesc si in care se formeaza. Aceasta situatie intensifica nevoia de a diversifica modurile si stilurile in care copiii abordeaza situatii de viata si de invatare.

educatie_pentru_arhitectura
Dezvoltarea competentelor indrumatorilor pentru acest curs optional se face atat printr-un atelier de formare, cat si prin mentorat pe parcursul implementarii programului De-a arhitectura pe durata unui an scolar si prin activitati de diseminare si schimb de bune practici. Competetele acumulate sunt utile cadrelor didactice si pentru aplicarea curriculum-ului obligatoriu, iar arhitectilor si pentru activitatea curenta in relatia cu comunitatea.

Inceputul unei frumoase prietenii!

Participantii nostri, indrumatori ai celor 60 de clase inscrise anul acesta scolar la disciplina optionala "De-a Arhitectura in orasul meu" – invatatori si arhitecti voluntari, au venit la ateliere cu multa pofta de a cunoaste si de a se cunoaste, cu luminoasa dorinta de a intra in echipa "De-a Arhitectura" si, devotati fiind educarii copiilor, cu multa pofta de... joaca folositoare!

ateliere_de_arhitectura
Pe parcursul celor doua zile ale fiecarui atelier (Timisoara 2-3 septembrie - cu indrumatorii celor 24 de clase din Timisoara si Arad; Sibiu 4-5 septembrie – cu indrumatorii celor 20 clase din Brasov, Cluj Napoca, Sfantu Gheorghe, Reghin si Sibiu; Bucuresti 9-10 septembrie – cu indrumatorii celor 16 clase din Bucuresti) participantii s-au echipat cu rolurile si instrumentele necesare ghidarii elevilor de clasele a III-a si a IV-a in aventura "De-a Arhitectura":

  • au surprins impreuna caracteristicile si nevoile copiilor pe care ii vor indruma;
  • au deprins concepte noi privind mediul contruit si metode creative de invatare;
  • au explorat (ca indrumatori, dar si jucand rolul elevilor) universul mediului contruit "intors catre copii";
  • au testat exercitii si jocuri din "tolba cu unelte" a cursului "De-a Arhitectura";
  • s-au bucurat, au descoperit magia lucrului impreuna, s-au si ingrijorat ( de unele aspecte organizatorice ale cursului cum ar fi expeditiile urbane), au gasit impreuna solutii si ... au creat!


Cea mai mare satisfactie a facilitatorilor atelierelor a fost sa asiste la simulari ale exercitiilor din cadrul cursului optional (de exemplu cel legat de repere urbane, sau cel legat de specificul si memoria locului, sau comunicarea si negocierea intereselor in dezvoltarea unei parcele, etc.) facute cu atata convingere si creativitate, incat a devenit evident ca "invataceii" si-au depasit "profesorii".

"De-a Arhitectura" este pe maini din ce in ce mai bune si mai numeroase! si, datorita poftei cu care pornesc indrumatorii in aceasta aventura adusa elevilor, este deja evident ca shimbarea se va produce: relatia elevilor (peste 1600 copii in anul scolar 2013-2014) cu mediul construit va fi ... "inceputul unei frumoase prietenii" care va dura si in viata adulta.

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri De-a arhitectura

Articole recomandate

Citeste si despre