Hartuirea si abuzul pe Internet, cele mai intalnite probleme online in Romania

/ / Modificat: 2011-10-25
Hartuirea si abuzul pe Internet, cele mai intalnite probleme online in Romania

Salvati Copiii Romania lanseaza raportul de activitate al liniei de consiliere Helpline, componenta a programului Sigur.info de promovare a sigurantei copiilor pe Internet. Helpline-ul se adreseaza celor care au intampinat probleme pe Internet si poate fi accesat prin intermediul paginii web www.sigur.info/helpline, reprezentand un serviciu gratuit de informare si consiliere privind utilizarea in siguranta a Internetului de catre copii.

Pe parcursul celor 2 ani de functionare a Helpline-ului au fost primite peste 650 de apeluri si sesizari atat din partea copiilor, cat si a adultilor.

Problemele semnalate cel mai des

  • hartuirea si intimidarea pe Internet - cyberbullying (218);

  • instrainarea datelor personale (149);

  • cazuri de frauda si/sau spam (35);

  • pornografie/continut ilegal (24);

  • santaj (20).

Media de varsta a apelantilor este de 17 ani, preponderente fiind persoanele de sex feminin. Cele mai utilizate mijloace de contact pentru apelarea Helpline-ului au fost emailul si chat-ul, remarcandu-se in multe cazuri dorinta utilizatorilor de a isi pastra anonimatul.

Hartuirea si intimidarea pe Internet (Cyberbullying) a fost cauzata de o problematica diversa: agresiune verbala, calomniere si lipsa de securizare a datelor personale. Acest tip de hartuire poate presupune trimiterea de emailuri unei persoane care a refuzat comunicarea cu expeditorul, emailuri care pot contine amenintari, remarci sexuale, incitari la ura, sicanari ale victimelor precum si afisarea oricaror declaratii false care au ca scop umilirea victimei.

Instrainarea datelor personale este relationata cu hartuirea, care reprezinta deseori evolutia nefericita a unui caz in care datele personale sunt utilizate in scopuri de umilire si injosire.

Cazurile de frauda/spam au implicat solicitari de introducere a datelor bancare, prin emailuri fictive de la banci.

Santajul reclamat la linia de consiliere se bazeaza de cele mai multe ori pe utilizarea unor date personale ale altei persoane (de cele mai multe ori poze compromitatoare), pentru a obtine beneficii.

Problemele au fost remediate prin: redirectionarea apelantului catre Sectia de Politie aferenta (in cazurile de Cyberbullying si santaj), informarea departamentului Cybercrime din cadrul IGPR (in cazurile de tentative de frauda si spam), interventia efectuata de catre Hotline si departamentul Cybercrime (in cazurile de continut pornografic si ilegal), interventia Directiei Generale Protectia Copilului (in cazuri care priveau siguranta fizica si psihica a minorilor).

"Natura cazurilor raportate pe Helpline Sigur.info demonstreaza necesitatea unei linii specializate, dedicata problemelor asociate cu utilizarea Internetului. Un aspect pe care l-am remarcat in lunile precedente in cadrul Helpline-ului vizeaza o dorinta crescuta a profesorilor de a fi informati in legatura cu subiectul sigurantei online, dezbatut frecvent in cadrul scolii. Apreciem implicarea institutiilor de invatamant in programul Sigur.info si facem apel la responsabilitatea cadrelor didactice si a parintilor de a oferi copiilor o educatie adecvata si in privinta comportamentului acestora pe Internet. Salvati Copiii Romania vine in intampinarea lor prin sugestii si consiliere oferite de operatorii Helpline, dar si prin resurse adaptate disponibile pe website", declara Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv al Organizatiei Salvati Copiii.

In octombrie, website-ul www.sigur.info/helpline, una dintre componentele esentiale ale liniei de consiliere, a fost reorganizat devenind un instrument util de informare si comunicare privind problemele sociale cauzate de utilizarea Internetului. Noua versiune este atractiva, accesibila diverselor segmente de vizitatori si permite o navigare facila si intuitiva pentru parinti prin meniul dedicat acestora, unde vor gasi sfaturi si resurse utile. Pentru copii si adolescenti este dezvoltata o sectiune cu jocuri, teste si informatii importante, necesare in scopul unei navigari sigure.

Componenta Helpline ofera utilizatorilor mai multe posibilitati de contactare, apelurile fiind preluate de coordonatorul Helpline si de operator, la numarul de telefon 0744 300 476 si prin chat Yahoo Messenger/Meebo, intre orele 11–15 de luni pana vineri, sau prin email la adresa helpline@sigur.info.

Solutiile oferite

  • consiliere telefonica sau prin chat care asigura o informare generala sau specifica situatiei semnalate, privind riscurile online cu accent asupra evitarii si gestionarii acestora;

  • consiliere psihologica (prin directionarea catre specialistii centrelor de consiliere Salvati Copiii);

  • consiliere tehnica privind dificultatile in folosirea calculatorului si a noilor tehnologii;

  • consiliere juridica privind legislatia si demersurile legale posibile;

  • redirectionare catre specialisti sau autoritati competente pentru probleme complexe care se afla in responsabilitatea acestora, privind telefonia mobila, accesul la Internet, alte situatii privind educatia scolara sau protectia copilului.

Cazuri de hartuire raportate pe Helpline Sigur.info

"Buna ziua. Cu siguranta majoritatea au un cont activ pe Facebook. Mie mi s-a intamplat ceva foarte ciudat. Eu am contul securizat bine si nici macar nu am o suta de prieteni. Cu vreo luna in urma primisem o cerere de prietenie de la o persoana straina, un barbat. Desi nu accept toate cererile de prietenie, am dat accept...asa din curiozitate. Dupa care mi-a mai trimis vreo cateva mesaje ciudate insistand sa stau cu el pe chat. Normal ca l-am sters imediat, cam dupa o zi. Asta a fost tot! De atunci pana azi tot imi trimite mesaje de pe diferite conturi false si, mai grav, chiar mi-a creat mie un cont fals cu datele mele si cateva din pozele mele. Sunt hartuita si amenintata constant de acest strain. Va rog spuneti-mi ce pot sa fac!" (Ioana, 16 ani)

"Buna. Am si eu o problema. Am 17 ani si am avut o relatie cu un baiat mai mare. De-a lungul timpului acesta m-a hartuit atat verbal cat si fizic. Insista sa ne impacam cu toate ca i-am spus clar ca nu mai vreau relatia asta. El a inceput cu amenintari: ca ma bate, ca ma injoseste. Nu stiu ce sa mai fac. Ma santajeaza ca are o filmare cu mine si ca o posteaza pe Internet sau face Cd-uri si le imparte prin scoala. Multumesc!" (Corina, 17 ani)

"Profilul meu de Hi5 era public si cineva mi-a luat pozele si mi le-a postat pe un website de matrimoniale impreuna cu numarul meu de telefon. Acum primesc tot felul de mesaje si apeluri nedorite." (I., 12 ani)

"Umblam pe net si am dat click din greseala pe o reclama. Mi-a aparut un website cu imagini foarte urate. M-am speriat si de atunci nu vreau sa mai stau pe Internet. E normal?" (S. 11 ani)

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri Copii internet Agresiune pe internet

Articole recomandate

Citeste si despre