Recompensele si invatatul la olita

/ / Modificat: 2014-05-13
Recompensele si invatatul la olita

Recompensele ajuta copilul sa repete comportamente dezirabile, pana cand acestea ii intra in reflex sau dobandeste aptitudinile necesare pentru a le pune in practica de unul singur. Insa multi parinti confunda adesea recompensele cu mita si risca sa incurajeze un model comportamental negativ in dezvoltarea copilului.

In timp ce recompensele sunt premii pentru progresele pe care copilul le face si se dau la sfarsit, avand scopul de a-l determina sa repete actiunea, mita reprezinta un stimulent dat inainte, care il motiveaza sa execute anumite activitati.

Cum functioneaza recompensele in invatarea copilului la olita?

Recompensele au rol motivational in anumite circumstante, asa cum este si invatarea la olita, insa trebuie aplicate cu mare atentie, pentru a nu cadea in capcana mitei. Cel mic incepe sa inteleaga conceptul de recompensa in jurul varstei de 3 ani.

Recompensele stimuleaza copilul sa realizeze anumite actiuni ori sa-si dezvolte abilitati de care, in alte contexte, nu ar fi interesat. Il motiveaza sa termine un proiect pe care deja l-a inceput sau o sarcina pe care stie sa o faca, dar pentru care nu are inca dezvoltate toate abilitatile pentru terminarea ei. Trebuie oferite doar cand copilul a facut un real progres in efortul de a folosi olita pentru a-si face nevoile.

Mita precede comportamentul dorit de parinti de la copil si are rolul de a "cumpara" modul in care trebuie sa se poarte cel mic, ceea ce poate avea consecinte negative in dezvoltarea lui, pe termen lung. Recompensele trebuie oferite dupa fiecare progres pe care copilul il face in a folosi olita, nu doar la finalul intregului proces de invatare.

De exemplu, daca cel mic trage de tine sa il asezi pe olita, anuntandu-te in acest mod ca face pe el, ii poti oferi un mic stimulent. Daca se duce singur la olita, ii da tarcoale si da semne ca ar vrea sa o foloseasca, iar cand il asezi, isi face nevoile, complimenteaza-l si mai adauga o recompensa la colectia lui.

Ce fel de recompense sunt considerate bune?

Evita sa oferi astfel de mici premii sub forma unor produse sau lucruri materiale - bani, alimente etc. Pune accentul pe premii constand in carti, timp suplimentar de joaca, plimbari in parc, stickere, vizite la muzeu etc.

Stabileste recompense simbolice pentru pasii mici pe care copilul ii face in deprinderea obiceiului de a face la olita si un premiu ceva mai mare pentru momentul in care copilul reuseste sa se duca singur la olita si sa-si faca nevoile fara ajutor. De exemplu, stabileste un sistem de recompensare cu stickere, in care sa lipsesti cate un abtibild pentru fiecare progres pe care il face.

Explica-i regulile si spune-i ca la final, cand toate abtibildele vor fi pe tabla si desenul va fi complet, il vei duce la o piesa de teatru, un muzeu ori ii vei cumpara jocul preferat. Este important ca cel mic sa stie cum functioneaza sistemul de recompense pentru a sti la ce sa se astepte si sa fie stimulat sa obtina marele premiu sau sa repete aceste actiuni pana cand ii vor reusi.  

Tu ai apelat la sistemul de recompense pentru a stimula copilul sa faca la olita? Spune-ne ce fel de premii ai folosit si daca au functionat, in sectiunea de comentarii de mai jos!

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri Trecere scutec olita

Articole recomandate

Citeste si despre