De ce copilul meu isi aminteste anumite lucruri, dar nu si ceea ce invata?

/ / Modificat: 2019-03-29
De ce copilul meu isi aminteste anumite lucruri, dar nu si ceea ce invata?

„Cum se poate ca fiica mea sa-si aminteasca anumite lucruri atat de bine, dar nu si ceea ce invata pentru scoala? Ea stie fiecare cuvant din cantecele lui Taylor Swift. De ce nu-si aminteste si datele pe care le invata pentru testele la istorie”, intreaba o mamica din SUA. Nelson Dorta, medic neurolog, incearca sa-i raspunda acestei mamici.

Multe lucruri ne pot afecta memoria. Dar, inainte de a raspunde la intrebarea de ce fiica dvs. ar putea intampina dificultati in a-si aminti datele istorice, permiteti-mi sa vorbesc pe scurt despre ceea este memoria.

Memoria este compusa din trei sisteme "de stocare" in creier. Aceste sisteme nu se gasesc intr-o zona anume a creierului. Sunt organizate in jurul a trei retele. Fiecare joaca un rol diferit in memorie.

Iata o privire rapida asupra a ceea ce face fiecare.

Codificarea. Prima retea este sistemul de codare. Acesta este cel care preia versurile cantecelor si alte informatii si le pastreaza in memoria de scurta durata. Sistemul de codificare depinde, partial, de cat de multa atentie acorzi noilor informatii.

Memoria pe termen lung. Cea de-a doua retea este cea care ne face sa ne amintim cel mai bine - ca depozitul pe termen lung. Acest depozit stocheaza doua tipuri principale de amintiri:

  • Memoria episodica. Evenimentele personale importante si sentimentele pe care le asociezi cu aceste evenimente, sunt stocate in ceea ce cercetatorii creierului numesc "sistem de memorie episodica". Un exemplu de acest tip de memorie este ultima vacanta la mare. Pariez ca poti chiar mirosi apa sarata, daca te gandesti intens la asta.
  • Memoria semantica: Depozitul pe termen lung detine si toate acele date pe care ni le putem aminti atunci cand le cerem. Cand a descoperit Christopher Columb America? Majoritatea adultilor pot raspunde rapid "1492". Acest tip de informatie generala este stocat in ceea ce se numeste "sistem de memorie semantica". Acesta este sistemul folosit pentru stocarea cunostintelor invatate pentru scoala.

Amintirea. A treia retea este cunoscuta sub numele de sistemul de rechemare. Acesta gaseste informatii stocate in creierul nostru si "le extrage" in mod eficient. Gandeste-te la intrebarea de mai sus despre Christopher Columb. Anul 1492 a aparut probabil in mintea ta in decurs de o secunda. Daca nu, ai folosit strategii diferite pentru a incerca sa "gasesti" anul in memorie.

De exemplu, este posibil sa fi recitit cantecul despre Columb, pe care l-ai invatat la ora de engleza. Sau poate ti-ai amintit doar de versul care vorbeste despre Christopher Columb care navigheaza "albastrul oceanului" si te-ai gandit cu ce an rimeaza asta.

Sistemul de rechemare alimenteaza abilitatile noastre de ordin superior (numite si functii executive) pentru a "gasi" informatiile.

Acesta include:

  • Organizarea a ceea ce stim despre un subiect;
  • Verificarea si formarea asocierilor (in exemplul cu marea, sa zicem ca acolo ai descoperit pasiunea pentru pastele cu fructe de mare).
  • Detinerea si compararea informatiilor (de exemplu, daca vremea din acea zi la mare a fost neobisnuita pentru acea perioada a anului).

De asemenea, vreau sa mentionez un alt tip de sistem de memorie, care functioneaza cu retelele pe care le-am descris mai sus. Atunci cand pastram si comparam informatiile in mod activ (de exemplu atunci cand vedem ceva care ne face sa ne gandim intens), folosim si memoria de lucru.

Memoria de lucru joaca un rol in sistemul de codificare. Dar este folosita si in timpul procesului de "comparatie". Memoria de lucru poate contine amintiri noi si vechi intr-o zona de stocare pe termen scurt.

Revenind la intrebarea de mai sus: De ce poate fiica dvs. sa-si aminteasca melodiile lui Taylor Swift, dar nu si date din istoria S.U.A.? Raspunsul cel mai probabil este ca fiica dvs. este mai interesata de doamna Swift decat de domnul Columb. Ea acorda mai multa atentie informatiilor muzicale, asa cum ii este dat sa le auda. Cu cat ea acorda mai multa atentie, cu atat codifica mai bine informatiile.

De asemenea, ca in majoritatea lucrurilor din viata, practica si repetitia ajuta. Probabil o asculta pe Taylor Swift mult mai mult decat o asculta pe profesoara de istorie. Ea obtine mai multa practica si isi aminteste mai bine aceste versuri, decat isi aminteste datele cheie din viata domnului Columb.

Tulburarile de memorie sunt destul de rare la copii. Situatii precum ranile la cap sau epilepsia pot afecta memoria. Unele probleme de invatare si atentie pot afecta si memoria:

Tulburarea de deficit de atentie si hiperactivitate (ADHD). Copiii cu ADHD au adesea slabiciune in sistemul de codificare. Dar aici problemele se refera mai mult la acordarea atentiei. Ei nu primesc informatii in mod eficient pentru ca au dificultati in ajustarea lucrurilor care nu sunt importante. Ei au probleme in a alege informatiile carora ar trebui sa le acorde atentie in timp.

Probleme la functiile executive. Copiii cu probleme la functiile executive stau bine la codarea si stocarea memoriei. Dar ei se pot lupta sa-si aminteasca informatiile. Acest lucru se datoreaza faptului ca ei tind sa aiba dificultati in buna organizare a informatiilor. Acest lucru face dificila dezvoltarea unor strategii bune de cautare a informatiilor pe care le-au invatat la un moment dat in trecut. De asemenea, asa se explica de ce copiii cu probleme la functiile executive tind sa invete sau sa memoreze informatiile mai incet decat colegii lor.

Tulburari de limbaj. Copiii cu tulburari de limbaj pot avea o memorie vizuala buna. De exemplu, si-ar putea aminti o multime de detalii din pozele pe care le-au vazut despre Columb. Dar ei au deficiente in prelucrarea si intelegerea unei cantitati mai mari si mai complexe de informatii verbale. S-ar putea sa aiba dificultati de codificare sau de extragere a cuvintelor in acel cantec despre navigarea pe albastrul oceanului.

Daca banuiesti ca micutul tau nu retine ceea ce invata la scoala pentru ca are una din afectiunile descrise mai sus, o evaluare aprofundata de catre un medic neurolog, te-ar putea ajuta. Intelegerea provocarilor prin care trece copilul tau te poate duce la cele mai eficiente metode pentru a-l ajuta.

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri Memorie copii Dezvoltare memorie bebelusi Scoala memorie

Articole recomandate

Citeste si despre