Urmareste-ne:

Ce ii poti spune unui copil anxios pentru a-l calma?

Aproape toti copiii trec prin momente de anxietate, chiar daca vorbim de activitati la ordinea zilei sau despre momente cand sunt pusi in situatii inedite. Uneori, cand reactia copilului este foarte vehementa, tu ca parinte trebuie sa stii cum sa o gestionezi, dar mai ales ce sa spui pentru a-l ajuta pe cel mic sa constientizeze momentul de anxietate, sa ii accepte consecintele si ulterior sa il depaseasca.

Tu stii ce sa ii spui copilului tau cand anxietatea isi arata coltii? Avem pentru tine cateva idei!

copil-anxios.

Ce sa ii spui unui copil anxios

- In primul si in primul rand, entuziasmeaza-l in legatura cu subiectul respectiv, cu orice. Foloseste expresii de genul "Abia astept sa..." sau "Nu mai pot de nerabdare pana..." si poate vei reusi sa ii induci o stare de expectativa care sa ii trezeasca interesul in legatura cu ceea ce il sperie, de a vedea ca poate depasi momentul.

- Asigura-l intotdeauna ca ii esti alaturi, ca are suportul tau neconditionat, ca sunteti o echipa imbatabila, cu expresii de genul "Sunt alaturi de tine", "Impreuna putem face orice".

- "Ce-ar fi sa imi povestesti ce simti?" - indeamna-l la comunicare, este singura modalitate de a il ajuta sa treaca peste orice, daca vorbeste cu tine impreuna puteti identifica ce anume ii declanseaza teama, si il poti ajuta sa depaseaca momentul.

- "Iti mai aduci aminte cand" - atunci cand copilul este anxios, transporta-l cu gandul intr-un anume moment in care el s-a simtit in siguranta si fericit, pentru a se linisti si a gasi puterea de a vedea dincolo de momentul ce il sperie.

- "Trage aer in piept, inspira adanc si si cand vei da aerul afara vei alunga toate gandurile rele" este un exercitiu util, menit sa il relaxeze si sa ii ofere alternativa de a isi exterioriza sentimentele pentru a nu il consuma pe interior.

- "Si asta va trece", desi pentru el pare de nedepasit, asigura-l ca este doar un moment din multele altele ce il asteapta, ceea ce acum pare ceva de proportii va deveni ceva minor comparativ cu toate experientele frumoase prin care va mai trece.

- "Spune-mi cum te pot ajuta", prin aceasta oferta a ta copilul stie ca are un sprijin, in acelasi timp intelegand ca el alege cum sa gestioneze situatia si ce solutii sa aleaga. Lasa-l pe el sa aleaga, poate are nevoie doar de o imbratisare.

- "Stiu ca e greu" nu minimiza situatia, pentru cel mic teama este reala, ii dovedesti respect intelegandu-i trairile si dandu-le importanta cuvenita.

- "Ce-ar fi sa alegem un talisman norocos pe care sa-l ai mereu la nevoie?" un talisman, un plus preferat, o paturica, orice la care te poti gandi si care ii poate implini nevoia de confort si oferi alinare, mai ales pentru momentele cand nu se afla langa tine.

- "Ce-ar fi sa incerci sa desenezi ceea ce simti" - atunci cand copilul nu doreste sa comunice sau nu stie cum sa o faca, ofera-i o alternativa care sa te faca sa intelegi mai bine situatia, este chiar o metoda ca el sa se descarce.

- "Ce-ar fi sa rescriem povestea si sa alegem un final diferit pentru ea?" - probabil povestea copilului este sumbra si cu un final nu prea fericit, ajuta-l sa vada dincolo de ce simte deja si sa realizeze ca sta in puterea lui sa schimbe lucrurile.

- Redirectioneaza-i frica catre altceva: "hai sa lovim perna asta ca si cum ar fi frica ta". Copilul se va elibera emotional si isi va varsa frustrarile, pana cand intr-un final va reusi sa isi infrunte teama, asa cum a lovit perna.

- Ia-l in brate, strange-l si sopteste-i "Esti puternic, curajos si creativ, poti trece peste orice". Enumera-i si reaminteste-i ca are calitatile necesare sa faca fata oricarei situatii.

- "Mai stii cand ai reusit sa...?" - reda-i increderea in el amintindu-i cum a facut fata altei situatii dificile si cum a reusit sa treaca peste episodul de anxietate de atunci.

- „Hai sa iesim la o gura de aer” scoate-l la o plimbare, va avea ocazia sa se deconecteze, miscarea alunga anxietatea, poate incerca orice activitate sportiva pe placul lui pentru a se detensiona.

- "Stiu ce simti, as vrea sa te ajut. Am fost si eu in locul tau" - empatia este elementul de baza in momentul in care vrei sa il ajuti pe cel mic.

- "Ce strategie de calmare ai vrea sa aplici?", asta inseamna sa lucrezi proactiv impreuna cu copilul si sa ii dai ocazia sa aleaga cum sa gestioneze situatia.

Anxietatea si teama de esec sunt normale

Ajuta-l si pe cel mic sa inteleaga faptul ca anxietatea si teama de esec sunt normale! Este firesc ca in calitate de parinte sa vrei sa ii oferi protectie, incearca insa sa te feresti sa fii excesiv de protectiva. Copilului ii este mai folositor sa invete sa gestioneze situatiile care il fac sa devina anxios, mai degraba decat sa incerci sa il feresti de ele.

Daca la randul tau esti un parinte anxios si extra-protectiv, exista sanse foarte mari sa transmiti asta si copilului. In acest caz, este necesar sa lucrezi la a gestiona propriile probleme, apoi vei avea uneltele necesare pe care sa le poti transmite si copilului. Identificarea situatiilor generatoare de anxietate este cea mai importanta, dar mai presus de toate este important sa intelegi ca si aceste situatii sunt normale, si trebuie tratate ca atare.

Copilul trebuie sa inteleaga ca esecul este ceva normal, oricine se poate confrunta cu un esec si este acceptabil, in ochii oricui. Cel mic trebuie sa invete ca nu poate controla totul, dar ca in ciuda acestui fapt chiar si situatiile neprevazute pot fi depasite.

In incheiere, avem cateva sfaturi utile pentru prevenirea si gestionarea anxietatii:

- Ca si parinte, cu obiectivism identifica cauza reala a anxietatii. Stiind exact care este problema, vei reusi sa o gestionezi cum trebuie si sa gasesti impreuna cu cel mic o solutie viabila.

- Transmite-i copilului ideea ca este firesc sa aiba trairi negative, invata-l sa le accepte, dar mai ales sa le controleze. Daca ii vei permite celui mic sa iti vada si latura vulnerabila el nu va crede mai putin despre tine, dimpotriva, va simti ca are un partener alaturi de care poate depasi eventualele obstacole.

- Incurajeaza copilul sa practice un sport. Exercitiile fizice tin la distanta starile de anxietate si depresia.

- Petrece timp efectiv cu copilul, incearca sa gasesti un echilibru intre serviciu si familie. Lipsa afectiunii in familie duce la stari de anxietate si de depresie la copii.

Nu poti duce luptele copilului tau, dar ii poti fi aliat de nadejde in situatiile tensionate ce ii provoaca anxietate, fie ca e vorba de un sfat, o vorba buna, sar pur si simplu de o imbratisare prelunga.

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Si tu poti scrie pe Copilul.ro! Trimite-ne un text inca nepublicat, pe suport@copilul.ro

Taguri Anxietatea Copil anxios Anxietate copii

Copilul.ro

Alaturi de tine pentru a creste copii cu dragoste si incredere. Nu iti promitem ca iti vom rezolva problemele, dar iti promitem ca nu va trebui sa le faci fata singura.

Citeste si despre

Articole de la parteneri

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:


Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul