Urmareste-ne:
Get Adobe Flash player

Zincul. Tot ce trebuie sa stii

30 Septembrie 2014

Zincul, alaturi de magneziu si calciu, reprezinta unul dintre cele mai importante minerale care asigura buna functionare a organismului. Din pacate, foarte putine persoane acorda importanta zincului in alimentatia zilnica, riscand sa sufere de deficiente care pot afecta numeroase organe din corp si care pot slabi sistemul imunitar.

De la A la Z

Sanatate copii

Sanatatea familiei

surse-de-zinc

Care este rolul zincului in organism?

Zincul se regaseste in mod natural in organism, dar in cantitati mai mici decat alte minerale. Este implicat in buna functionare a multor organe importante din corp si are numeroase proprietati terapeutice si profilactice:

  • ajuta procesul de crestere (la copii);
  • are un rol important in coagularea sangelui;
  • asigura buna functionare a tiroidei;
  • mentine sanatatea si frumusetea pielii;
  • ajuta la vindecarea afectiunilor ochilor (degenerare maculara, cataracta etc.);
  • ajuta la tratarea bolii Crohn;
  • contribuie la tratarea osteoporozei, artritei reumatoide;
  • trateaza afectiuni digestive sau gastrice (colita ulcerativa, ulcer peptic etc.);
  • combate infertilitatea masculina etc.

Doza zilnica recomandata de zinc

  Doza zilnica recomandata de zinc difera in principal in functie de varsta si sex, dar poate fi influentata si de alte particularitati ale starii de sanatate:

  • 0-6 lui - 2 mg/zi
  • 7 luni - 3 ani - 3 mg/zi
  • 4-8 ani - 5 mg/zi
  • 9-13 ani - 8 mg/zi
  • 14-18 ani (incepe diferentierea dozei pe baza de sex - baieti - 11 mg/zi, fete -9 mg/zi)
  • adulti - barbati - 11 mg/zi, femei - 8 mg/zi

Surse alimentare bogate in zinc

Cu o alimentatie echilibrata, care include alimente cu continut crescut de zinc, nu trebuie sa iti faci grija ca vei suferi de vreo deficienta sau ca sanatatea ta ar putea fi in pericol. Printre alimentele cu cel mai crescut continut de zinc, se remarca:

  • carnea rosie (gaini de tara);
  • fructe de mare (crab sau homar);
  • fasole boabe;
  • fructe oleaginoase;
  • cereale integrale;
  • lactate imbogatite cu zinc.

Deficienta de zinc

Carentele de zinc apar in foarte putine cazuri, datorita cantitatii reduse de care are nevoie corpul pentru a functiona normal. Insa in cazul unei diete sarace in alimente care contin acest mineral, exista riscul deficientei, care poate fi recunoscuta pe baza urmatoarelor simptome:

  • scaderea in greutate;
  • caderea parului;
  • scaderea poftei de mancare;
  • diareea;
  • alterarea gustului etc.

Excesul de zinc

La polul opus, consumul abuziv al produselor cu continut crescut de zinc ori administrarea aleatorie a suplimentelor alimentare cu multivitamine poate duce la un exces de zinc in organism. Printre simptomele care anunta excesul de zinc, se numara:

  • durerile de cap;
  • starile de greata;
  • varsaturile;
  • crampele abdominale;
  • diareea;
  • scaderea apetitului.

Fara luarea unor masuri adecvate de reducere a nivelului de zinc din organism, exista riscul slabirii sistemului imunitar, a scaderii nivelului colesterolului bun din sange si al diminuarii nivelului de cupru din organism. Intrucat simptomatologia din excesul de zinc se poate confunda, pana la un punct, cu cea a deficientei acestui mineral sau a altor afectiuni, masurile terapeutice se iau doar dupa realizarea unor analize amanuntite de sange.

Mai cunosti si alte beneficii ale zincului pentru sanatate? Dar surse alimentare care il contin? Spune-ne parerile tale in sectiunea de comentarii de mai jos!

Citeste si despre:

COMENTARII

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA
OK

Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii aici

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:


Urmareste-ne si primeste cele mai noi informatii pentru tine si copilul tau!

Creeaza cont! sau Urmareste-ne pe Facebook!

Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul