Urmareste-ne:
Get Adobe Flash player

Ce stil de viata trebuie sa adopti cand alaptezi: sfaturi despre nutritie, fitness si combaterea stresului

18 August 2016

Atunci cand alaptezi, corpul tau are o nevoie crescuta de elemente nutritive, de la calciu si vitamine, pana la proteine si minerale. O alimentatie deficitara poate declansa anemie si poate pune in pericol atat sanatatea ta, cat si pe cea a bebelusului.

Totodata, trebuie sa ai grija sa te odihnesti corespunzator si sa nu iti asumi prea multe sarcini casnice. Alaptarea este o perioada pe cat de minunata, pe atat de obositoare. Ar fi pacat sa lasi stresul sa strice momentele speciale dintre tine si bebelusul tau.

Multivitaminele te ajuta sa combati anemia

Medicii recomanda femeilor care alaptateza sa ia multivitamine, combinate cu acid folic, in fiecare zi. Un singur comprimat, administrat zilnic, te ajuta sa reduci riscul de a dezvolta anemie prin dificienta de acid folic sau vitamina B 12.

Vitamina D si fierul - esentiale pentru dezvoltarea armonioasa a bebelusului tau

Orice pediatru iti poate spune ca bebelusul tau are nevoie de 400 de unitati (I.U.) de vitamina D3, in fiecare zi, pana in jurul varstei de 1 an. Vitamina D3 sau colecalciferolul se administreaza copiilor pentru a preveni rahitismul si a favoriza absorbtia calciului. Totodata, este folosit ca adjuvant in inchiderea fontanelei.

Dupa varsta de un an, ii poti da copilului tau un supliment de 200 U.I. de vitamin D3, exceptand faptul cand necesarul zilnic este asigurat prin dieta. O alimentatie sanatoasa, incluzand doua cesti de lapte pe zi, acopera aproape integral necesarul de vitamina D.

In ceea ce priveste fierul, un copil nascut la termen are asigurata in organism o rezerva consistenta de fier pana in jurul varstei de sase luni. Dupa aceea, bebelusul isi poate lua necesarul zilnic de fier din cereale si carne. In plus, fierul se gaseste si in laptele matern in cantitati mai mult decat suficiente.

Cand ai un copil nascut prematur, s-ar putea sa fie nevoie sa ii dai suplimente de fier, chiar daca il alaptezi exclusiv la san. Sfatuieste-te cu pediatrul copilului tau in aceasta privinta.

Mananca sanatos in perioada alaptarii

Prunele sunt bogate in fibre, fiind recomandate copiilor cu un tranzit intestinal lent si care sunt frecvent constipati. Vezi pentru ce mai sunt bune!

Unul dintre cele mai importante beneficii ale laptelui matern este ca ii asigura bebelusului tau tot necesarul de elemente nutritive, chiar daca tu nu mananci ca la carte. Si totusi, daca tu excluzi din dieta ta alimente esentiale si consumi doar o singura categorie de alimente, acest lucru va afecta calitatea laptelui matern.

Nu sari peste mese, mai ales peste micul dejun. Masa de dimineata trebuie sa fie bogata in proteine, glucide, fibre si grasimi benefice organismului, cum sunt cele din oua, lapte sau iaurt. Cea mai bogata sursa de fibre sunt cerealele integrale. Ele contin totodata complexul de vitamine B, esentiale organismului.

Masa de pranz trebuie sa iti asigure si ea un aport echilibrat de proteine, carbohidrati si grasimi. Seara, poti sa mananci ceva usor, sarac in glucide si grasimi, dar bogat in proteine.

O alta regula de care trebuie sa tii cont este sa-ti asculti corpul. Nu ignora senzatia de foame, ea nu este altceva decat modul organismului de a-ti comunica ca nu mai are suficenta energie. Daca nu ai timp sa iti pregatesti masa, ia macar o gustare compusa din fructe. O banana face minuni atunci cand nivelul de zahar din sange scade prea mult.

Nu exista restrictii alimentare atunci cand alaptezi. Poti manca orice, atat timp cat este vorba despre alimente proaspete sau preparate in casa, si nu de semipreparate procesate chimic. Nu exagera cu prajiturile sau chips-urile, deoarece poti depasi necesarul de calorii de care ai nevoie zilnic.

Hidratarea corespunzatoare este si ea importanta. Atunci cand iti hranesti bebelusul la san, ia langa tine un pahar cu apa si potoleste-ti setea care poate aparea in timpul alaptarii. Nu bea sucuri acidulate sau bauturi cu multa cofeina. Cofeina trece in laptele matern si il poate face pe cel mic agitat si plangacios.

Daca nu poti renunta la gustul cafelei, incearca varianta fara cofeina. Cere mereu sfatul medicului inainte sa folosesti suplimente vegetale sau orice fel de ceaiuri pe baza de plante. Multe dintre ele sunt contrainindicate in perioada alaptarii.

alaptare_dupa_nastere_stres_alimentatie

Dieta vegetariana - doar cu aprobarea medicului

Daca te-ai decis sa devii vegetariana, e bine sa te sfatuiesti cu medicul tau despre ceea ce trebuie sa mananci. E posibil sa ai nevoie de suplimente de vitamina B12, calciu si vitamina D. Produsele de origine vegetale sunt bogate in proteine, insa niciunul nu contine proteinele etalon care se gasesc in produsele de origine animala, cum ar fi ouale.

Inlocuieste cura de slabire cu fitnessul

Multe femei isi doresc sa slabeasca imediat dupa ce au nascut. Trebuie sa tii cont insa de faptul ca surplusul de greutate s-a acumulat in noua luni de sarcina, asa ca vei avea nevoie de timp ca sa revii la greutatea intiala.

Nu incerca sa tii vreo dieta in primele doua luni de la nasterea copilului. Reducerea aportului de calorii poate reduce cantitatea de lapte secretata de sani. Poti slabi o jumatate de kilogram pe saptamana in mod sanatos, combinand o alimentatie echilibrata cu exercitii fizice usoare.

Daca pierderea in greutate este mai mare de jumatate de kilogram, inseamna ca alimentatia ta este deficitara si trebuie sa iei masuri.

Si alaptarea te poate ajuta sa slabesti mai repede. Trebuie sa te hranesti sanatos insa, daca vrei sa-ti recapeti forma. In plus, o alimentatie echilibrata te va ajuta sa lupti cu oboseala. Mersul pe jos sau cursurile de fitness sunt si ele indicate.

Exercitiile fizice sunt indicate atat pentru sanatatea corpului cat si pentru echilibrul emotional. Facand sport, te simti mai bine in propria piele. In plus, miscarea te ca ajuta sa nu te mai simti coplesita de responsabilitatile pe care le are orice mamica.

Exista foarte multe programe de fitness, create pentru mamicile cu bebelusi. Poti sa faci exercitii la saltea, impreuna cu bebelusul sau sa dansezi cu el. Recent, anumite cluburi sportive au inclus in programa lor cursuri de dans impreuna cu bebelusul, asezat in portbebe. Un astfel de curs iti va da in plus ocazia sa socializezi cu alte mamici si sa impartasesti cu ele experientele alaptarii.

Adopta un stil de viata sanatos

Odata ce ai devenit mamica, devii mult mai preocupata de stilul tau de viata. Felul in care mananci si obiceiurile pe care le-ai deprins au o influenta directa asupra copilului tau. Tigarile, alcoolul si medicamentele sunt subiecte care iti dau de gandit.

Fereste-ti copilul de fumatul pasiv

Studiile au demonstrat ca fumatul afecteaza alaptarea. Si asta pentru ca nicotina, substanta activa din tutun, se secreta in laptele matern. Ea poate agita bebelusul, facandu-l totodata sensibil la infectii respiratorii. Fumatul reduce productia de lapte matern, precum si cantitatea de grasimi continuta de acesta. Un alt risc este sindromul mortii subite a sugarului.

Cu toate acestea, nu trebuie sa renunti la hranitul la san, daca esti fumatoare. Copilul alaptat in mod natural este mai putin predispus la alergii sau astm bronsic.

Daca nu poti renunta la fumat, respecta aceste reguli simple:

- Nu fuma niciodata inainte sa alaptezi. De exemplu, fumeaza dupa fiecare a doua alaptare.

- Incearca sa reduci numarul de tigari la cinci pe zi.

- Nu fuma niciodata in casa sau in masina. Bebelusul tau are nevoie de aer curat.

- Nu lasa pe nimeni sa fumeze in preajma copilului. Fumatul pasiv dauneaza sanatatii bebelusului.

Daca te-ai hotarat sa te lasi de fumat, poti apela la un grup de suport pentru persoanele care vor sa renunte la tigari. In Romania, exista inca din anul 2007 un Program National Stop Fumat, coordonat de Institutul de Pneumoftiziologie "Marius Nasta". Acesta include si o linie telefonica cu apel gratuit (TelVerde : 0800 878 673). Pana in prezent, peste 100.000 de romani au participat la acest program, mai mult de jumatate dintre acestia reusind sa se lase de fumat cu ajutorul specialistilor.

Bauturile alcoolice ocazionale, consumate doar dupa ce ti-ai hranit bebelusul la san

La fel ca si nicotina, alcoolul se secreta in laptele matern. El ajunge foarte repede in sange si, implicit, in laptele matern, atingand concentratia maxima in 30-60 de minute dupa consum.

Pentru o femeie care alapteaza, o concentratie mare de alcool in sange inseamna o concentratie mare de alcool in laptele matern. Acesta duce la scaderea productiei de lapte si incetineste cresterea bebelusului. Totodata, alcoolul iti afecteaza capacitatea de reactie la nevoile copilului.

Din contra, un pahar de vin servit cu ocazia unei aniversari nu iti face rau nici tie, nici bebelusului. Specialistii recomanda sa alaptezi copilul inainte sa savurezi orice bautura ocazionala. Totodata, e bine sa nu hranesti copilul la san cel putin trei ore dupa ce ai consumat alcool.

Medicamentele prescrise de medic nu afecteaza alaptarea

Atunci cand esti nevoita sa iei o pastila pentru durere de cap sau raceala, nu este necesar sa intrerupi alaptarea. Chiar daca majoritatea medicamentelor se secreta in laptele matern, rareori se intampla ca medicul sa iti recomande sa intrerupi alaptarea.

Exceptie fac medicamentele de tipul antidepresivelor, folosite in tratarea depresiei post partum sau citostaticele, utilizate in combaterea cancerului. In aceste cazuri, se impune hranirea bebelusului cu o formula de lapte recomandata de medicul pediatru.

Daca trebuie sa urmezi un tratament care presupune intreruperea temporara a alaptarii, poti solicita sfatul unui consultant in alaptare. Acesta te va invata cum sa extragi laptele matern pe perioada tratamentului, pentru a stimula in continuare lactatia si a putea reveni la hranitul la san, de indata ce intrerupi medicatia.

Cere medicului tau toate detaliile despre medicamentele care iti sunt prescrise:

- Despre ce tip de medicament este vorba?

- De ce este nevoie sa il iei?

- Care vor fi efectele medicamentului asupra ta si a bebelusului tau?

- Care sunt reactiile adverse posibile?

- Care este cea mai mica cantitate pe care o poti lua?

- In ce moment al zilei este cel mai bine sa iei medicamentul?

- Exista alta alternativa mai sigura, in afara de acel medicament?

Cum sa faci fata stresului in perioada alaptarii?

Stresul te poate imbolnavi sau poate agrava problema de sanatate deja existente. Cand esti stresata, poti suferi de insomnii, dureri de stomac, dureri de cap si probleme emotionale. Nasterea si alaptarea pot fi evenimente foarte stresante pentru tine. De aceea este important sa iti asculti corpul si sa recunosti din timp simptomele stresului, pentru a lua masuri.

Iata cum poti scapa usor de stres:

- Relaxeaza-te! Fa o baie cu spuma sau cateva exercitii de respiratie, mediteaza sau inscrie-te la un curs de yoga. Daca nu ai timp de toate acestea, aseaza-te si asculta o muzica care te relaxeaza.

- Dormi! Stresul se accentueaza cand nu dormi suficient. Daca nu reusesti sa dormi cel putin sapte ore pe noapte, incearca sa tragi un pui de somn in timp ce bebelusul se odihneste dupa masa.

- Mananca sanatos! Consuma fructe proaspete si legume, alimente bogate in proteine si cereale integrale. 

- Fa miscare! Activitatea fizica este cea mai buna metoda de combatere a stresului. Si asta pentru ca organismul secreta endorfine in timpul practicarii sportului. Endorfinele inlatura hormonii de stres si iti imbunatatesc starea de spirit.

- Discuta cu prietenii! Cand ei te asculta si iti dau sfaturi, te simti sprijinita si iti amintesti ca nu esti singura.

- Fa compromisuri! Renunta la certuri, nu faci altceva decat sa-ti alimentezi stresul.

- Tine un jurnal! Te va ajuta sa-ti iei multe lucruri de pe suflet si sa-ti exprimi sentimentele si emotiile.

- Ajuta-i pe ceilalti, te va ajuta sa iti maresti increderea in propria persoana.

- Gaseste-ti un hobby! Te vei bucura de momente de placere si de satisfactie, cand faci ceva cu pasiune.

- Stabileste-ti propriile limite! Nu-ti lua prea multe sarcini, pentru a nu te simti coplesita. Invata sa spui nu, pentru ca nu ai timp sa le faci pe toate!

- Planifica-ti timpul! Te va ajuta sa te concentrezi pe ceea ce este mai important de facut.

- Nu te lupta cu stresul folosind metode nesanatoase, cum ar fi fumatul sau consumul de alcool.

- Cere ajutorul unui specialist, daca problema ta este mai serioasa! Anumite afectiuni, precum sindromul de stres post-traumatic, depresia sau anxietatea necesita terapie si, uneori, medicatie.

Stiai ca?

Alaptarea te poate ajuta sa te relaxezi si sa combati stresul? Contactul piele - piele are avand un efect linistitor.

Tu ce metode de combaterea a stresului ai aplicat cu succes? Ce sfaturi legate de alimentatie si fitness poti oferi celorlalte mamici? Impartaseste-ne experienta ta, in sectiunea de comentarii de mai jos!

Citeste si despre:

COMENTARII

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA
OK

Acest site folosește cookie-uri pentru o mai bună experiență de vizitare. Prin continuarea navigării, ești de acord cu modul de utilizare a acestor informații. Detalii aici

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:


Urmareste-ne si primeste cele mai noi informatii pentru tine si copilul tau!

Creeaza cont! sau Urmareste-ne pe Facebook!

Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul