Get Adobe Flash player

Saptamana 20

05 Martie 2014

Cum creste copilul tau in a 20-a saptamana de sarcina

In saptamana 20 de sarcina bebelusul tau cantareste acum cam 270 - 300 de grame. El masoara circa 15 centimetri lungime cranio-caudal si aproximativ 25 centimetri de la cap la calcaie. (Pentru primele 20 de saptamani se masoara distanta de la varful capului bebelusului la coccis).

Dupa 20 de saptamani se masoara distanta de la cap la calcaie deoarece in prima jumatate a sarcinii picioarele fatului sunt flectate la nivelul toracelui si din acest motiv sunt foarte greu de masurat.

In aceasta perioada ai putea sa incepi sa simti miscarile bebelusului in burtica.

Noteaza-ti data cand l-ai auzit prima oara si comunica-i-o medicului la urmatoarea consultatie.

O substanta alba unsuroasa numita vernix caseosa ii acopera intregul corp pentru a-i proteja pielea pe parcursul lungii perioade in care este cufundat in fluidul amniotic (aceasta haina alunecoasa ii usureaza si trecerea prin canalul de nastere).

Sub protectia vernix-ului, pielea fatului se ingroasa si dezvolta mai multe straturi. Acestea includ epiderma (stratul cel mai superficial), dermul (stratul din mijloc, care formeaza 90% din piele) si hipodermul (cel mai profund strat al pielii, constituit mai ales din grasime).

Bebelusul tau inghite acum mai mult lichid ceea ce este un exercitiu bun pentru sistemul lui digestiv. El produce de asemenea meconiu, o substanta opaca, lipicioasa ce este formata din celulele moarte, secretiile digestive si lichidul amniotic inghitit.

Acest meconiu se va acumula in intestinele lui si il vei putea observa pe primul scutec murdar (desi unii bebelusi il elimina in uter sau pe parcursul delivrentei).

Parul si unghiile continua sa creasca. El seamana deja foarte bine cu un bebelus, are sprancene, par pe cap si membre bine dezvoltate.

Ce trebuie sa stii: Fiecare bebelus se dezvolta usor diferit – chiar si in corpul tau. Informatiile noastre sunt destinate sa iti ofere o idee generala despre dezvoltarea bebelusului tau.

Cum se schimba viata ta

Ai ajuns la jumatatea drumului – felicitari! Fundul uterului tau a ajuns la nivelul ombilicului, iar tu te-ai ingrasat cam 3-4 kilograme. Asteapta-te sa iei in greutate in medie 450 grame pe saptamana de acum incolo. Probabil ca te-ai ingrasat deja cu 4,5 kilograme fata de greutatea din-nainte de sarcina. (Daca erai subponderala atunci cand ai ramas insarcinata, s-ar putea sa fie nevoie sa iei mai mult in greutate, iar daca erai supraponderala, probabil ca va trebui sa acumulezi mai putine kilograme.)

Asigura-te ca iei suficient fier, important in principal pentru producerea de hemoglobina (acea parte din celulele rosii ce are rolul de a transporta oxigen). In timpul sarcinii, corpul tau are nevoie de mai mult fier pentru dezvoltarea fatului si a placentei si pentru a tine pasul cu cresterea volumului sangelui.

Alimente bogate in fier sunt:

• Carnea de vita, carnea de miel, ficatul, carnea de pui inchisa la culoare;

• Sardinele;

• Cerealele forifiate cu fier;

• Painea integrala;

• Legumele boabe: mazare, linte, fasole;

• Legume verzi: broccoli, salata, ceapa verde, spanac;

• Alune Caju;

• Seminte de floarea soarelui;

• Fructe uscate: piersici, prune;

• Cartofi copti;

• Oua.


Ficatul este bogat in fier dar ar trebui sa fie limitat la 50 de grame pe saptamana cel mult pentru ca el contine cantitati mari de vitamina A. Vitamina A consumata in exces poate fi daunatoare pentru fatul aflat in dezvoltare. Beta carotene insa, care este tot un tip de vitamina A si se gaseste in morcovi, este sigura chiar si in cantitati mari.

Pateul din ficat nu este recomandat in sarcina pentru ca este unul dintre alimentele care poate cauza listeria, o bacterie ce poate fi daunatoare fatului. Delicatesele din carne, ca sunca, salamul, somonul afumat, nu sunt recomandate din acelasi motiv.

In majoritatea cazurilor, femeile insarcinate care au o dieta alimentara echilibrata nu vor avea nevoie sa ia suplimente de fier. Unele femei insarcinate, insa, au probleme cu asimilarea fierului doar prin dieta alimentara si vor avea nevoie de suplimente pentru a nu se imbolnavi si pentru a proteja fatul.

Daca nu te-ai inscris deja la niste cursuri prenatale, probabil vei dori sa vezi despre ce este vorba. Chiar daca esti gravida pentru prima data sau ai mai nascut, poti beneficia de pe urma unor cursuri structurate ce te pot ajuta sa te pregatesti pentru dificultatile travaliului si ale delivrentei.

Majoritatea spitalelor si a centrelor maternale ofera cursuri structurate fie sub forma unor clase saptamanale, fie sub forma unei sesiuni intensive pe parcursul intregii zile. Cere-i doctorului sa iti recomande astfel de cursuri sau intra pe sectiunea cursuri prenatale.

La 37 de saptamani se considera ca esti la termen asa ca planifica totul in asa fel incat sa termini cursurile pana atunci.

Trucul saptamanii: cum sa ai un somn odihnitor in timpul noptii

Poate deveni mai dificil sa dormi toata noaptea pe masura ce sarcina avanseaza, datorita unor modificari evidente si mai putin evidente ce au loc in organismul tau.

Vei fi surprinsa sa afli ca:

  • Incepi sa sforai pentru prima data in viata ta, datorita hormonilor ce cauzeaza hipersecretia nazala si blocheaza partial caile respiratorii. Ce poti sa faci: culca-te pe o parte cu capul usor ridicat.

  • Epigastralgiile si indigestia pot accentua disconfortul cauzat de pozitia culcat. Ce poti sa faci: incearca sa dormi semiculcat intr-un scaun comfortabil sau sprijinita pe perne in pat.

  • Crampele musculare de la nivelul picioarelor pot fi atat de intense incat sa te trezeasca dintr-un somn adanc. Acest lucru se intampla deoarece muschii picioarelor tale "protesteaza" impotriva greutatii in plus pe care trebuie sa o poarte. Usureaza tensiunea intinzand picioarele, intai calcaiele si apoi flexand usor degetele spre dorsul gambei.

  • Te foiesti si te sucesti toata noaptea incercand sa gasesti o pozitie confortabila de somn. Incearca sa dormi cu o perna intre picioare sau foloseste o perna speciala creata pentru maternitate.

  • Ai calduri si transpiri in timpul noptii. Este ceva obisnuit pentru femeile insarcinate sa se simta mai incalzite datorita modificarilor metabolismului hormonilor si greutatii. Mentine-ti dormitorul racoros si imbraca-te cu strictul necesar – care poate include un sutien special si o centura ce te ajuta sa suporti sanii si burtica in crestere. Pastreaza la indemana niste papuci si un halat de baie pentru cazul in care ai nevoie sa mergi la toaleta.

  • Sa te dai jos din pat este mai dificil ca niciodata! Ce poti sa faci: roteste-te pe partea stanga si coboara  intai picioarele. Cand picioarele ating podeaua, foloseste-te de brate pentru a te aseza in sezut la marginea patului. Apoi te ridici.

  • Foloseste o pijama sau camasa de noapte din fibre naturale cum ar fi bumbacul. Evita sinteticele care mentin umezeala pe piele si iti creeaza o senzatie de umiditate si racoare.

  • Daca ai insomnii incearca urmatoarele metode:

    • Evita consumul de cafeina seara;

    • Incearca sa bei un ceai de musetel inainte de culcare (evita totusi ceaiul de musestel in primul trimestru de sarcina);

    • Daca visele care par foarte reale te trezesc, incearca sa le scrii intr-un jurnal inainte sa te culci la loc;

    • Poti bea o cana de lapte caldut inainte de a te culca;

    • Mananca alimente care contin tryptophan, magneziu si/sau melatonin (toate cunsocute pentru capacitatea lor de a induce somnul), exemplele includ: cartofi, curcan, migdale, cereale, branza, peste, oua, miere si banane;

    • Unele femei dorm mai bine stand in pozitia de semi-sezut;

    • Incearca sa folosesti o soseta plina cu orez cald sau o sticla cu apa calda (sau cuburi de gheata) atunci cand te doare spatele sau soldul.


    Saptamana 19 de sarcina | Saptamana 21 de sarcina

    Comentarii

    Sarcina pe saptamani

    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42