Get Adobe Flash player

Saptamana 13 de Sarcina

27 Martie 2014

In saptamana 13, prima saptamana din al doilea trimestru, copilului tau i s-au format deja toate organele iar nervii si muschii incep sa lucreze impreuna.

In curand abdomenul tau va fi suficient de mare pentru a anunta tuturor faptul ca esti insarcinata. Dar copilul este inca micut, are o lungime de circa 7,6 cm si are o greutate de circa 20 grame. In ciuda proportiilor mici, in uterul tau exista un copil complet format.

Acum ochii si urechile copilului tau sunt perfect identificabile, desi pleoapele sunt inca fuzionate pentru a proteja ochii inca imaturi (ele se vor deschide abia in saptamana 30).

Tesutul care va deveni osos se dezvolta in jurul capului si la nivelul bratelor si picioarelor fatului.

Sunt vizibile si niste coaste minuscule.

Capul bebelusului reprezinta doar o treime din marimea intregului corp. Micutele sale amprente, unice de altfel, sunt deja formate. Rinichii sunt functionali, de asemenea si tractul urinar este functional, iar in aceasta perioada incepe sa elimine lichidul amniotic inghitit. Tot acum se formeaza mugurii viitorilor dintisori si corzile vocale ale bebelusului tau.

Fatul se poate misca acum brusc, indoind bratele si lovind cu picioarele. Inca nu il puteti simti insa. In aceasta saptamana poate sa isi bage degetul in gura (suptul degetului apare mai tarziu).

La inceputul celui de-al doilea trimestru de sarcina, dezvoltarea copilului este foarte avansata, iar sansele de avort spontan vor scadea simtitor.

Nu uita: fiecare bebelus se dezvolta usor diferit – chiar si in corpul tau. Informatiile noastre sunt destinate sa iti ofere o idee generala despre dezvoltarea bebelusului tau.

Top carucioare pentru copii - pe care sa le cumperi si de ce!

Cum se schimba viata ta

Este momentul sa sarbatoresti. Ai trecut de primului trimestru. Esti acum in cel de-al doilea trimestru. Exista doua avantaje: primul, riscul de avort spontan scade spectaculos, iar al doilea avantaj este scaderea in intensitate a greturilor matinale. (Totusi in unele cazuri greata poate fi inlocuita de pirozis).

Desi pana la nastere mai sunt multe luni, sanii deja au inceput sa produca colostrul – un lichid foarte bogat in nutrienti si care va hrani copilul in primele zile dupa nastere, inaintea formarii laptelui matern. Multe cupluri au observat o crestere a libidoului in trimestrul doi; aceasta se datoreaza scaderii greturilor matinale si cresterii energiei mamei.

Mancam pentru doi?!

Femeia insarcinata are nevoie doar de 300 Kcal/zi in plus fata de dieta anterioara. Aceste calorii se gasesc in doua cani si jumatate de lapte degresat sau intr-un sandwich cu ton. Important este sa mananci sanatos: renunta la fast food, iar in locul mancarurilor nesanatoase bea un pahar de suc de portocale natural si mananca doua felii de paine integrala.

Totusi acest numar de calorii (300 kcal) nu trebuie sa fie strict, el poate varia daca medicul este multumit de cresterea in greutate, daca se fac exercitii regulate saptamanal si daca se respecta o dieta sanatoasa.

Care dintre nutrienti sunt mai importanti acum?

Proteinele, fierul si calciul sunt cei trei nutrienti cheie care te tin pe tine sanatoasa si in acelasi timp ajuta la dezvoltarea copilului tau.

Proteinele: necesarul zilnic: 71 grame. Sursele cele mai bune sunt: carnea slaba, ouale, produsele lactate, nucile, fasolea, produsele din soia. Proteinele ar trebui consumate la toate cele trei mese principale. (De asemenea, pestele este o buna sursa de proteine, dar datorita problemelor de contaminare trebuie sa fii atenta ce fel de peste si in ce cantitate il consumi).

Potrivit specialistilor, femeile insarcinate n-ar trebui sa manance mai multe de 340 de grame de saptamana (sunt unii specialisti care recomanda chiar mai putin decat atat).

Asta inseamna cam doua portii normale de ton light de exemplu, sau o portie si jumatate de friptura de peste sau file. In alte cuvinte, cam doua portii de peste pe saptamana.

Fierul: Pentru a elimina riscul de aparitie a anemiei feriprive trebuie sa consumi circa 27 mg de fier pe zi. Anemia feripriva este una dintre problemele cele mai frecvent intalnite la femeile insarcinate.  Fierul din produsele animale (fierul din hem) se absoarbe mai usor decat fierul din plante (fierul non-hem). Cea mai buna sursa de fier  este carnea rosie slaba. Daca esti vegetariana sau nu poti digera carnea, poti sa iti procuri fierul din plante si legume ca spanacul sau lintea.

Este totusi dificil sa iti procuri necesarul de fier din aceste surse, asa ca probabil medicul iti va prescrie un supliment pe baza de fier (Sugestie: Vitamina C mareste gradul de absorbtie a fierului non-hem, asa ca poti sa mananci alimente bogate in vitamina C: citrice, capsuni, ardei gras, in timp ce consumi alimente bogate in fier non-hem sau poti sa reduci cantitatea de supliment de fier prin asocierea cu un pahar de suc de portocale).

Calciul: Patru portii de produse lactate pe zi te vor ajuta sa iti procuri 1000 mg calciu (1300 mg calciu daca ai sub 18 ani), de care ai nevoie zilnic. Copilul tau are nevoie de calciu pentru formarea oaselor si a dintilor. Daca nu consumi suficiente alimente bogate in calciu, copilul va lua cantitatea de care are nevoie din organismul tau ceea ce va duce la scaderea cantitatii de calciu stocata in oasele tale.

Citeste mai multe despre dozarea calciului in sarcina.

Daca iau deja vitamine trebuie sa fiu atenta cu alimentele pe care le consum?

Da! In timp ce vitaminele luate prenatal te ajuta la completarea anumitor lipsuri din dieta ta, ele nu inlocuiesc o hrana sanatoasa. In primul rand, vitaminele nu aduc necesarul zilnic de calciu de care ai nevoie in momentul de fata. De asemenea, este important sa mananci fructe si legume in special pentru aportul lor de fibre, importante pentru digestie si pentru evitarea constipatiei, o problema frecventa a femeilor insarcinate.

De fapt, daca esti o femeie sanatoasa cu o dieta echilibrata si fara factori de risc cunoscuti, o parte din specialisti considera ca nu este necesar un supliment de multivitamine. Oricum, toti specialistii recomanda suplimente de acid folic inainte de conceptie si in timpul primului trimestru, iar multi spun ca este necesar suplimentul de fier din timpul ultimelor doua trimestre.

Multi specialisti recomanda folosirea multivitaminelor din momentul in care te decizi sa ramai insarcinata si pe parcursul sarcinii.

Ce trebuie sa faci saptamana asta

Impartaseste-ti parerea despre cresterea si educarea copilului cu partenerul tau. Ca sa incepeti aceasta conversatie puteti sa incercati un exercitiu inventiv: Scrieti fiecare dintre voi doua liste: una sa fie intitulata: "Mama mea intotdeauna...", iar cealalta "Mama mea niciodata...", apoi faceti la fel cu "Tatal meu intotdeauna... ", "Tatal meu niciodata...". Cand ati terminat listele discutati si decideti care dintre comportamente vreti sa le folositi si pe care doriti sa le schimbati in ceea ce priveste cresterea copilului vostru.

Saptamana 12 de sarcina | Saptamana 14 de sarcina

 

Esti insarcinata? Si vrei sa primesti Gratuit sfaturi despre Sarcina ta? Te inscrii acum si  primesti un abonament la o serie de e-mailuri saptamanale care te vor ajuta sa urmaresti cum creste bebelusul tau!>> Inscrie-te acum!

Ovulatie

Articole recomandate

COMENTARII

Sarcina pe saptamani

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42