Urmareste-ne:
Get Adobe Flash player

Ghidul alimentatiei in sarcina: adevarul despre ceea ce poti sa mananci

27 Noiembrie 2015

In perioada in care esti gravida vei fi bombardata de diverse sfaturi si informatii, uneori chiar si contradictorii, legate de dieta ta. Dintr-o data, fiecare masa pe care o iei este bine analizata inainte si detalii care in trecut nu te interesau deloc, acum devin o prioritate.

In vreme ce unele reguli legate de alimentatia din timpul sarcinii sunt foarte clare, altele sunt destul de vagi, iar in functie de sursa informatiilor, s-ar putea ca ele sa fie aproape contradictorii.

alimentatie_sarcina_2

Ce soiuri de peste poti consuma in sarcina

In ultimii ani, un sfat care li se da femeilor gravide este sa evite pestele cu cantitati mari de mercur. Aceasta recomandare a facut ca multe dintre femeile insarcinate sa elimine in totalitate pestele din dieta lor pe timpul celor 9 luni.

De altfel, o analiza recenta realizata in Statele Unite ale Americii arata ca 21% dintre femeile gravide nu mancasera deloc peste in ultimele luni. Nu trebuie sa uitam totusi ca pestele este un aliment foarte sanatos, bogat in acizi grasi Omega 3, care au un rol esential in dezvoltarea creierului bebelusului. Astfel, o femeie care incarca sa ramana insarcinata, este gravida sau alapteaza ar trebui sa consume cel putin 150 de grame de peste pe saptamana.

Metilmercurul este toxic pentru sistemul nervos central al bebelusului din burtica, insa soiurile de peste cu un continut scazut de mercur poate fi consumat fara griji de femeile gravide. O femeie gravida poate consuma fara probleme hering, macrou, somon, sardine si pastrav.

De evitat sunt tonul (congelat, proaspat sau din conserva), rechinul, pestele spada, scrumbia si bibanul. In general, te poti ghida dupa regula care ne spune ca metilmercurul se gaseste in cantitati crescute la pestii mai mari.

Atentie la bacteriile din alimentele negatite

Criza de vaccin impotriva hepatitei B: primele doze disponibile pe piata abia la sfarsitul lunii martie!

Femeile insarcinate trebuie sa acorde o atentie sporita si afectiunilor care pot fi cauzate de bacteriile din alimente. Exista mai multe surse de imbolnavire: fructele de mare negatite sau gatite putin, ouale sau carnea crude, legume crude sau care nu au fost foarte bine spalate, branza moale, sucuri nepasteurizate.

Afectiunile cauzate de astfel de alimente pot fi foarte periculoase in sarcina deoarece sistemul imunitar al mamei nu mai lucreaza la capacitate maxima. Daca o femeie insarcinata este expusa la bacterii precum Listeria monocytogenes sansele ca ea sa se imbolnaveasca de listerioza sunt cu 20% mai ridicate decat in cazul femeilor care nu sunt gravide. Specialistii atrag atentia ca si daca este vorba despre o infectie minora, aceasta poate sa treaca de placenta si sa afecteze bebelusul.

Sa te protejezi de aceste bacterii va presupune un efort crescut din partea ta si o atentie sporita la fiecare aliment pe care il mananci. Spala foarte bine fructele si legumele proaspete, iar carnea, ouale si fructele de mare trebuie gatite foarte bine pentru a evita aceste riscuri. Unele delicatese, asa cum sunt tartarul si sushi-ul, ar trebui evitate in totalitate in timpul lunilor de sarcina.

Cand vine vorba despre branzeturi, o atentie sporita trebuie acordata sortimentelor cu un continut ridicat de apa. Branza Brie, Camembert, gorgonzola sau feta ar trebui evitate in timpul sarcinii deoarece sunt sanse mai mari ca ele sa contina bacterii precum Listeria monocytogenes.

Si cand vine vorba despre inghetata exista unele semne de intrebare. Inghetata preparata in casa contine oua crude, astfel incat exista riscul de infestare cu salmonella. Au fost cazuri in care in inghetata moale, cremoasa, s-au gasit urme de Listeria. Sortimentele de inghetata din magazine sunt in general sigure, alte optiuni sunt si inghetata facuta din suc de fructe sau iaurtul inghetat.

alimente_sanatoase_sarcina_1

Consumul de alcool si cafea in sarcina

Cafeaua este si ea un motiv de ingrijorare pentru viitoarele mamici. Cofeina in cazul femeilor gravide a fost asociata cu nasterea unui bebelus cu o greutate scazuta. Consumul unei cantitati moderate de cafea nu este riscant, astfel ca femeile gravide pot sa savureze o ceasca sau doua de cafea in fiecare zi.

Exista insa si o multime de alte alimente si bauturi care contin cofeina, care daca sunt consumate pe langa cafea pot avea efecte negative asupra bebelusului.

Unele sucuri si ceaiuri, precum si ciocolata, contin cofeina, astfel ca se poate mari cantitatea de cofeina zilnica pe care o femei gravida o consuma chiar si fara sa bea cafea. Daca esti o mare iubitoare de cafea poti sa optezi pentru sortimentele decofeinizate pentru a te bucura in continuare de gustul ei.

Este recomandat ca o femeie insarcinata sa consume mai putin de 300 de mg de cofeina pe zi. Orientativ, ar trebui sa stii ca o ceasca de 240 de mililitri de cafea obtinuta din cafea macinata contine 95 - 200 de mg de cofeina, o ceasca de cafea instant de 240 de mililitri contine intre 27 si 173 de mg de cofeina, iar 30 de mililitri de espresso contin 47 - 75 de mh de cofeina.

Bauturile alcoolice sunt si ele considerate daunatoare in timpul sarcinii, insa aceasta regula are diferite aplicabilitati si difera uneori de la o tara la alta. Spre exemplu, in Marea Britanie, femeile gravide sunt sfatuite sa nu bea mai mult de unul sau doua pahare dintr-o bautura alcoolica (vin sau bere) pe saptamana.

In Canada, de cealalta parte, medicii interzic cu desavarsire alcoolul in timpul sarcinii. Este un subiect controversat deoarece inca nu s-a dovedit care ar fi cantitatea sigura de alcool pe care o poti consuma in timpul sarcinii. Nici cercetatorii nu cunosc in totalitate efectele potentiale asupra bebelusului in cazul in care mama a consumat alcool in timpul sarcinii.

Opinia generala este insa ca o unitate de alcool pe saptamana nu prezinta riscuri pentru bebelusi; aceasta unitate se traduce in o jumatate de sticla de bere cu 5% alcool sau un pahar mic de vin.

In timpul celor noua luni de sarcina se va intampla cel mai probabil sa consumi unul dintre alimentele considerate nesigure intr-o anumita masura. Nu e cazul sa te impacientezi prea mult, cantitati mici nu pot fi foarte daunatoare. Incearca insa ca pe viitor sa nu mai comiti aceeasi greseala.

Ce parere ai despre aceste reguli de alimentati in sarcina? Medicul tau ti-a spus de ele? Scrie-ne in sectiunea de comentarii de mai jos!

Citeste si despre:

COMENTARII

Sarcina pe saptamani

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA
OK

Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii aici

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:


Urmareste-ne si primeste cele mai noi informatii pentru tine si copilul tau!

Creeaza cont! sau Urmareste-ne pe Facebook!

Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul