Copilul.ro
Imprimat de la www.copilul.ro la data 23-04-2024
Adresa articolului este: http://www.copilul.ro/print_articol.php?id=1391&id_pag=
Continutul acestei pagini nu poate fi preluat fara acordul scris al administratorului www.copilul.ro
Educatie de excelenta


IRSCA Gifted Education lanseaza in 5 noiembrie Programul de formare de formatori, profesori si specialisti in educatia copiilor supradotati si talentati

IRSCA Gifted Education ofera incepand cu 5 noiembrie pentru prima oara in Romania Programul de formare de formatori, profesori si specialisti în educatia copiilor supradotati si talentati. Lansat la TEB 2005, programul contine cursuri specializate in domeniile identificarii, consilierii, psihoterapiei, managementului personal si institutional, al marketing-ului educational, precum si cursuri specializate in diseminarea si aprofundarea metodologiilor si psihologiei specifice acestui profil.

Oferta este adresata profesionistilor ce doresc sa faca parte din sistemul de educatie de excelenta "gifted education".



Cei ce lucreaza cu aceasta categorie de copii trebuie la rindul lor sa aiba abilitati si profil psiho-intelectual compatibil cu cel al elevilor. Cursul are loc la sfarsit de saptamana la Colegiul National Mihai Viteazul, iar pentru cursantii din tara, pe o platforma de E-learning realizata in colaborare cu CREDIS - Departamentul de Invatamant la Distanta- Univ.Bucuresti.

"Prin gifted education se respecta natura divina a omului si nu omul-marfa, omul de consum. Noi promovam omul creator, omul capabil sa-si dezvolte potentialele" afirma Prof. Dr. Florian Colceag, presedintele IRSCA Gifted Education si presedintele Consortiului EDUGATE.

Gifted education inseamna educatia de excelenta si in cei mai simpli termeni, inseamna a oferi tuturor copiilor posibilitatea de a isi descoperi si dezvolta pasiunile si aptitudinile.

Educatia de excelenta, gifted education, nu este o educatie elitista si nu se adreseaza unui procent redus din populatia scolara ci prin programele de enrichement (imbogatirea curriculei), diferentierea curriculei, acceleration (posibilitatea scurtarii ciclului scolar), tutoring, mentoring precum si alte strategii de studiu, sunt promovate, formate si dezvoltate abilitatile naturale si potentialele tuturor categoriilor de copii.

Sistemul educational gifted education este un invatamant de masa orientat spre metodologii de emancipare a fiintei umane si de eliberare a potentialelor proprii, iar metodologiile didactice din gifted education au fost obtinute prin studiul caracteristicilor populatiei de oameni supradotati si talentati (gifted & talented) si apoi oferite tuturor categoriilor de copii.

Trebuie facuta clar distinctia: studiile din domeniu indica faptul ca un om devine "gifted" daca a ales personal si a devenit motivat la un moment dat sa se dezvolte intr-o directie. In acel moment, el se formeaza cu tot cu abilitati personale in functie de aceste alegeri. Potential toti oamenii pot fi "gifted", dar majoritatea prefera sa se subutilizeze si sa traiasca fara evolutie personala, sau cu evolutie personala redusa. Decizia si motivatia personala determina concentrarea eforturilor personale intr-o directie clara. Acestea sunt totodata si factorul declansator al formarii de abilitati si al acceptarii creativitatii in mod separat. Un om automotivat are toate sansele sa isi mareasca valoarea propriilor abilitati.

Prin gifted education copiii beneficiaza de o educatie de excelenta ce urmareste dezvoltarea armonioasa, echilibrata, in primul rand a Omului pe care fiecare copil il reprezinta. Gifted education urmareste sa ajute copii sa se integreze in plan social si profesional si sa le asigure dezvoltarea armonioasa atat a personalitatii (are loc o evaluarea continua a acesteia si consilierea personala), oferindu-le un mediu in care ei se simt hraniti sufleteste, ajutati sa se dezvolte din plin in plan uman, cat si a intelectului. Copiii doresc un nou mod de a invata. Patul Procustian al educatiei, o marime pentru toti, sistemul care impune ca toti copii sa invete acelasi lucru in acelasi timp, indiferent de nevoile individuale de studiu, a devenit invechit.

Educatia gifted education nu vine in contradictie ci se suprapune si respecta sistemul de invatamant existent, insa se consitituie cu o curricula, programe si metodologii de invatamant si o practica ce pot imbogati oferta gradinitelor, scolilor, liceelor si universitatilor, la alegerea lor, astfel incat tot mai multi copii sa beneficieze de metodologiile si rezultatele gifted education.

Educatia copiilor supradotati si talentati este sprijinita de numeroase reglementari internationale printre care enumeram:

· Capitolul 2 din 2005 Labour Party Manifesto for Education (UK)
· Education Act 1997 (UK)
· Suportul additional pentru Learning Act 2004 (Scotland)
· No Child Left Behind Act 2001 (US)
· The School Education Act 1999 (Australia)
· Education Act 1998 (Republic of Ireland)
· The Royal Decree 696/1995 (Spain)
· Recomandarea 1248/2004 a Parlamentului European (UE)

Copiii cu abilitati deosebite, neintegrati într-un sistem educativ care sa le acopere nevoile speciale de educare si instruire, au o incidenta crescuta de risc de integrare sociala sau economica, ceea ce ii transforma într-o categorie ce trebuie protejata prin masuri educative specifice- un fapt reflectat de legislatia mondiala din domeniu.

In anul 2000, Summitul de la Lisabona stabilea un obiectiv strategic pentru Europa: pana in 2010 sa devina cea mai competitiva si dinamica societate a cunoasterii din lume, capabila de o dezvoltare sustinuta a cresterii economice, de slujbe mai multe si mai bine platite si o mai mare coeziune sociala. Tot atunci, in domeniul educatiei au fost enuntate si obiectivele concrete pentru viitor: dezvoltarea calitatii si a eficientei, facilitarea accesului tuturor la educatie si pregatire si o deschidere educationala mai larga.

In 2002, aceste obiective s-au rotunjit cu un alt obiectiv enuntat de Programul "Educatie si Formare 2010" si anume, dezvoltarea sistemelor de educatie si formare pentru a face Europa sa devina pana in 2010 o referinta mondiala a calitatii educatiei. Anul acesta, cu ocazia revizuirii rezultatelor de parcurs ale Stategiei de la Lisabona, Consiliul Europei a reafirmat factorii cheie ce pot asigura Europei cresterea productivitatii: cunoasterea, ceea ce inseamna cercetare, inovatie si educatie.


Aceste principii si obiective sunt sustinute de sistemul de educatie "gifted education" de zeci de ani in intreaga lume. Initiat de Consortiul EDUGATE in Romania in 2005, Programul National Gifted Education, poate pregati resursele umane de varf capabile sa sustina Romania in plan mondial in ce priveste competitivitatea economica, cercetarea, inovatia si educatia de calitate.

O componentã criticã a acestui program este formarea specialistilor în gifted education.

Formeaza-te ca specialist in gifted education! Pregateste-te sa oferi educatie pe masura Generatiei Mileniului III.

Detalii sumare despre curs:

Cursul este predat sambata si duminca la Colegiul National Mihai Viteazul, dureaza aproximativ un an, este oferit gratuit tuturor profesionistilor (profesori, educatori, psihologi precum si alte categorii profesionale) din institutiile fondatoare Consortiului EDUGATE si contra cost (100 RON/2 luni), pentru toti ceilalti cursanti. Cursantii din tara vor beneficia de o platforma de E-learning realizata in colaborare cu CREDIS - Departamentul de Invatamant la Distanta- Univ.Bucuresti.


IRSCA Gifted Education

www.supradotati.ro