Copilul.ro
Imprimat de la www.copilul.ro la data 08-12-2016
Adresa articolului este:
Continutul acestei pagini nu poate fi preluat fara acordul scris al administratorului www.copilul.ro
Asigurari sociale injuste


Intre contributiile sociale platite de angajati si prestatia asiguratorului nu exista o corelatie corecta. Injustetea majora in ceea ce priveste baza de calcul a contributiilor, care pune in discutie chiar principiul asiguratorilor, a fost semnalata de Junior Chamber International (JCI) Consiliul de Politici Economice.


Desi in campania electorala de anul trecut reprezentantii Aliantei DA au lasat de inteles ca vor incerca o reasezare a sistemului pe baze mai corecte, pana acum nimic nu s-a schimbat.


Asigurarea de somaj este cel mai evident exemplu. In fiecare luna, contributia este de 4% din salariul brut realizat de angajat. Daca acesta ajunge in situatia nefericita de a intra in somaj, va primi o indemnizatie reprezentand numai 75% din salariul minim pe economie.






Situatia se repeta la asigurarile de sanatate, unde cota de contributii este de 13,5%, indiferent daca vorbim de salariul minim pe economie sau de salarii de zeci de ori mai mari, prestatia sistemului sanitar fiind identica. Asa numitul principiu al solidaritatii face astfel ca pentru acelasi serviciu unii sa plateasca de zeci de ori mai mult.


Reprezentantii JCI considera ca sistemul trebuie reformat, astfel incat baza de calcul la care se aplica cotele de contributii sa fie aceeasi pentru toata lumea: un salariu mediu. Masura ar face contributiile echitabile, incurajand munca, educatia superioara si transparenta remuneratiilor.


In prezent, sistemul cu contributii mari si prestatii limitate face ca mare parte din banii fondului de somaj sa ajunga in alte destinatii decat cea pentru care au fost colectati. La rectificarea bugetara de anul acesta, excedentul a fost majorat cu peste 230 milioane RON, in conditiile in care veniturile au crescut cu peste 100 milioane RON, iar din cheltuieli s-au taiat mai mult de 130 milioane RON. Catre plata indemnizatiilor de somaj merg doar putin peste jumatate din venituri.


Sume incomparabil mai mici decat cele destinate venitului minim garantat (din bugetul de stat catre bugetele locale) sunt alocate din fondul de somaj platilor pentru stimularea angajatorilor care incadreaza someri din randul categoriilor defavorizate sau absolventilor ori pentru stimularea somerilor care se incadreaza imainte de expirarea perioadei de somaj.


Din bugetul asigurarilor de somaj, primarii primesc putin peste 100 milioane RON pentru programele de ocupare temporara a fortei de munca, de trei ori mai putin decat sumele alocate ajutoarelor sociale.


Ce se plateste din fondul de somaj


• Indemnizatii de somaj: 1,12 mld. RON

• Indemnizatii de somaj pentru absolventi: 98 mil. RON

• Plati pentru stimularea angajatorilor care incadreaza someri din categorii defavorizate: 77,5 mil. RON

• Plati pentru stimularea angajatorilor care incadreaza absolventi: 76,2 mil. RON

• Plati pentru stimularea somerilor care se incardreaza inainte de expirarea perioadei de somaj: 46,03 mil. RON


Capital, Oana Osman, 1 septembrie 2005