Urmareste-ne:
Get Adobe Flash player

Astenia de primavara: cauze, simptome si tratament

03 Ianuarie 2017

Foarte multe persoane acuza stari de oboseala inexplicabile, dificultati de concentrare sau irascibilitate crescuta odata cu sfarsitul sezonului rece. Aceste simptome sunt specifice asteniei de primavara, o afectiune caracterizata printr-o slabire generala a organismului. Astenia de primavara reprezinta totodata maniera prin care organismul iti atrage atentia ca ai nevoie de o nutritie mai buna si de o cura de detoxifiere, pentru a putea functiona mai bine si pentru a se adapta schimbarilor de temperatura.

astenie_primavara

Cauzele asteniei de primavara

In sezonul rece, corpul tau recurge la mai multe tactici de adaptare la temperaturile mici si conservare a energiei. Una dintre acestea este apelarea la rezervele proprii de nutrienti, rezerve care se epuizeaza pana la finalul iernii. Multe persoane care sufera de astenia de primavara se simt anemiate in aceasta perioada, semn ca organismul lor a consumat toate “rezerve de iarna” si au nevoie acum sa se vitamininezeze si sa-si refaca necesarul de saruri minerale.

O alta strategie tine de marirea consumului de grasimi. Organismul cheltuie foarte multa energie pentru a mentine temperatura corporala, la un nivel optim, si pentru a asigura buna functionare a intregului organism. Grasimile sunt cel mai bun combustibil de care organismul poate beneficia in perioada de iarna. Prin urmare, nevoia de a manca mai gras este fireasca si reprezinta deoar un semnal din partea corpului tau ca are nevoie de mai multa energie.

Pe de alta parte, grasimile iti obosesc ficatul, organ vital responsabil in buna parte pentru productia de nergie. Asa se explica stare de oboseala generala pe care o resimti in prag de primavara. Iti poti recapta energia adoptand o alimentatie verde, la propriu. Alimentele verzi, specifice primaverii, sunt bogate in nutrienti naturali si antioxidanti, ajutand totodata la detoxifierea organismului. Spanacul este unul dintre alimentele verzi vedeta ale primaverii. Aceasta planta este binecunoscuta in popor pentru actiunea sa formidabila de curatare a sangelui de toxine si de refacere a necesarului de fier de care are nevoie organismul, pentru a preveni o eventuala anemia.

Stiai ca probioticele sunt esentiale pentru o digestie usoara si previn diareea si constipatia la copii? Descopera 5 sfaturi importante pentru sanatatea copilului tau!

Pe langa ficat, si creierul tau se simte obosit. Studiile de specialitate au demonstrat faptul ca productia de serotonina scade in sezonul rece, din cauza micsorarii zilelor. Serotonina este o substanta chimica produsa de creier, cu rol de neurotrasmitator. Ea regleaza somnul, influenteaza starea de spirit si comportamentul social, apetitul, digestia, memoria, dar si dorinta si functiile sexuale. Un rol important in secretia de serotonina il are lumina naturala a soarelui. Acest fapt reiese si din studiile care arata ca locuitorii tarilor in care ziua este mai scurta sunt afectati de depresie in numar mai mare, decat locuitorii din tarile mediteraneene sau subtropicale.

Cand nivelurile de setotonina scad, calitatea somnului se altereaza, devii mai irascibil(a) si risti sa te confrunti cu episoade de depresie. Pentru a contracara acest efect, corpul tau are nevoie de alimente care sa stimuleze secretia de serotonina, cum ar fi cerealele integrale, pestele, nucile, semintele si uleiurile presate la rece.

O alta cauza a asteniei de primavata este legata de faptul ca lumina devine din ce in ce mai puternica, odata cu sfarsitul iernii. Organismul tau nu se poate adapta imediat schimbarilor climatice, prin urmare are nevoie de sustinere in aceasta perioada de tranzitie.

Simptomele asteniei de primavara

Astenia de primavara poate afecta pe oricine, indiferent de varsta sau sex. Femeile par sa fie cele mai predispose la aceasta tulburare. Conform statisticilor, 40% dintre femeile din Romania sufera de astenie de primavara. O alta categorie de risc este reprezentata de persoanele sedentare si cele care conduc activitati stresante.

Iata cum iti pot da seama daca si tu sufer ide astenie de primavara:

- Te simti mai obosit sau mai obosita decat ca de obicei, chiar si atunci cand nu depui un efort semnificativ;

- Ai o doza marite de irascibilitate;

- In ciuda faptului ca dormi suficient - intre 8 si 10 ore pe noapte, te trezesti dimineata ca senzatia ca nu te-ai odihnit;

- Intimpini dificultati de concentrare;

- Ai rezistenta scazuta la efort fizic si intelectual;

- Digestia functioneaza mai lent;

- Retii apa in organism de unde si aparitia unor kilograme in plus;

- Ai palpitatii, iti tremura corpul, ti se pun carcei sau suferi musculare;

- Experimentezi stari de lesin si migrene;

- Ai momente in care te copleseste o tristete profunda;

- Tensiunea arteriala este scazuta;

- Iti lipseste apetitul si dorinta sexuala;

- Alergiile de care suferi se accentueaza, in special cele la polen.

Tratamentul asteniei de primavara

Astenia de primavara nu este o boala in sine, ci mai degraba o tulburare in buna functionare a organismului. Principalul tau aliat in lupta cu efectele neplacute ale asteniei de primavara il reprezinta alimentatia sanatoasa, adaptata primaverii.

Iata cateva sfaturi care sa te ajuta sa treci cu bine peste aceasta perioada:

1. Consuma alimente care te binedispun

Tulburarile de somn, starea de tristete si irascibilitatea specifice asteniei de primavara pot fi combatute prin comsumul de alimente care stimuleaza secretatia naturala de serotonina in organism.

Cerealele, in special cele integrale, orezul, germenii de grau, drojdia si extractul de drojdie de bere sunt bogate in complexul de vitamine B, care ajuta la producerea de serotonina. Mananca la micul dejun fulgi de ovaz cu iaurt, cereale integrale cu lapte sau o briosa cu cereale integrale, pentru un plus de energie si veselie.

Carnea de peste este si ea de mare ajutor. Somonul, tonul, sardinele, heringul si macroul sunt specii de peste cu un continut ridicat de triptofan, un aminoacid care se transforma in serotonina.

Nucile stimuleaza si ele producerea de serotonina. Semintele de in, de floarea soarelui, de dovleac, de susan, precum si arahidele, caju-ul si migdalele cresc concetratiile acestei substante. Consuma-le crude, in amestec cu iaurt ori cereale integrale sau peste salate.

Un alt aliment minune este reprezentat de uleiul presat la rece. Fie ca este vorba de ulei de masline extravirgin sau ulei din seminte de in, el contine acizi grasi esentiali, de tip Omega 3, care sporesc producerea de serotonina. Acizii Omega 3 se gasesc si in uleiurile de peste sau de nuca. Tipul Omega 6, de pe alta parte, este prezent in uleiurile din samburi de strugure, din floarea soarelui sau din germeni de grau. Atentie insa, doar uleiurile presate la rece (obtinuta din prima presare mecanica a semintelor) sunt sanatoase. Cele rafinate cresc colesterolul rau din organism.

Ouale sunt o alta sursa importanta de proteine de calitate, aminoacizi si acizi grasi esentiali necesari producerii de serotonina. De asemenea, branzeturile, laptele si iaurtul sunt alimente au darul sa te binedispuna.

2. Fa-ti plinul cu fructe si legume proaspete

Consumul ridicat de fructe si legume proaspete face minuni in astenia de primavara. Consuma cu incredere banane, kiwi, ananas, prune, grapefruit, mango, pepene galben, mere, citrice, nuci si curmale. Fructele de avocado sunt recunoscute pentru efectul de bunadispozitie pe care il induc, stimuland secretia de serotonina.

In privinta legumelor, ai grija sa nu iti lipseasca din frigider salata verde, morcovii, stevia, spanacul, urzicile, loboda, ceapa verde, usturoiul, ridichiile si sparanghelul. Incearca totodata broccoli, conopida, cartofii gatiti cu tot cu coaja, ciupercile, laptele de soia, tofu sau boabele de soia. Poti gasi totodata retete cu linte, fasole mung, mazare, fasole alba sau neagra si naut. Supa de linte si humusul sunt doar doua dintre felurile de mancare delicioase pe care le poti pregati cu aceste ingrediente.

Evita in schimb mancarurile grase, produsele extra-procesate, semipreparatele, dulciurile si bauturi acidulate. Dimineata, in loc de cafea, poti sa bei o ceasca cu ceai verde, bogat in antioxidanti.

3. Apeleaza la tonice pentru revitalizarea organismului

Cand mergi la piata, nu uita sa te opreste si la plafar, de unde poti lua miere, laptisor de matca sau polen. Sunt extrem de sanatoase si ideale in combaterea efectelor asteniei de primavara. Efect tonic si revitalizant il au si macesele, catina, ghimbirul, busuiocul si ginsengul.

4. Bea multe lichide

Apa plata este aliatul tau numarul unu atunci cand incepi o cura de detoxifiere a organismul. Consuma zilnic minim doi litri de apa, de preferinta alcalina sau cu putin suc de lamaie. Poti bea, de asemenea, ceaiuri din plante, fara zahar, cu miere sau cu indulcitor din Stevia.

5. Respecta orelor de somn

Daca nu te odihnesti suficient, corpul tau nu isi va putea procura energia de care are nevoie. Chiar daca viata ta se desfasoara in ritm alert, si orar tau este foarte incarcat, acasa acasa cat si la serviciu, incearca sa te menajezi, dormim 7-8 ore pe noaptea. Organismul tau are mare nevoie de odihna, mai ales cand ai avut o zi plina.

6. Fa miscare

Plimbarile prin parc, alergarile usoare, plimbarile cu bicicleta, antrenamentele de tip cardio si fitness, inotul, practicarea unui sport in aer liber sau chiar petrecerea timpului liber cu prietenii iti sunt de ajutor, atunci cand te lupti cu astenia de primavara. Miscarea are efect de destindere atat asupra corpului, cat si asupra mintii. Sportul si activitatile in aer liber imbunatatesc tonusul muscular, circulatia sangelui si activitatea cardiaca, regleaza nivelul de serotonina si iti confera o stare de bine generala.

7. Incearca remediile altenative

Daca astenia iti da batai mari de cap, ai putea incerca cateva sedinte de reflexoterapie, acupunctura sau aromaterapie.

Sedinţa de reflexoterapie, de exemplu, dureaza aproximativ 50 de minute si consta in efectuarea unui masaj digital aplicat pe talpa sau gamba, dupa un model predefinit. Acest tip de masaj poate ameliora şi chiar indeparta simptomele asteniei, cum ar fi durerile de cap, ameteala sau scaderea capacitatii de concentrare. Specialistii in reflexoterapie spun ca sunt suficiente 10 de sedinte pentru a te bucura din nou de o stare de sanatate buna si un tonus fizic si psihic imbunatatit.

Medicii recomanda si acupunctura, pentru a scapa de efectele nedorite ale asteniei. Acupunctura se face de două ori pe an, primavara si toamna, exact in momentele de trecere de la sezonul cald la sezonul rece, pentru a restabili echilibrul organismului. Acupunctura este o metodă de tratament care exploateaza meridianele energetice ce traverseaza corpul uman. Fiecare meridian corespunde unui organ. Medicul executa mai multe intepaturi, de-a lungul acestui meridian, atingand astfel anumite puncte energetice. În acest mod, se trimite o informaţie către creier, care trimite şi el aceiaşi informaţie către organul afectat.

Tu ce faci pentru a scapa de astenia de primavara? Ce alte remedii eficiente pentru a combate simptomele ei cunosti?

Citeste si despre:

COMENTARII

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA
OK

Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii aici

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:


Urmareste-ne si primeste cele mai noi informatii pentru tine si copilul tau!

Creeaza cont! sau Urmareste-ne pe Facebook!

Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul