Urmareste-ne:
Get Adobe Flash player

Cat si ce ar trebui sa manance copilul la 2-3 ani?

05 Martie 2013

La 2-3 anisori, copilul este in continua crestere si dezvoltare. Este totodata si perioada in care cei mai multi parinti infrunta mofturile culinare ale celui mic si refuzurile constante de a testa gusturi si texturi noi. Cu toate acestea, nu trebuie sa renunte la incercarile de a-i forma obiceiuri alimentare sanatoase si de a-i crea o dieta adecvata nevoilor lui nutritionale de la aceasta varsta! Iata cat si ce ar trebui sa manance un copil la varsta anteprescolara!

Dezvoltare si Comportament

alimentatie-copii

Cat trebuie sa manance un copil de 2-3 ani?

Desi varsta este un factor important, aportul zilnic de calorii de care are nevoie un copil depinde si de alti factori. Fiecare prichindel se dezvolta in ritm propriu si ca are nevoi nutritionale unice, in functie de starea de sanatate, de greutate, de gradul de crestere sau de nivelul zilnic de activitate fizica.

Aportul caloric zilnic de care are nevoie un copil de 2-3 ani, cu un nivel mediu de activitate fizica si greutate normala, variaza intre 1000 si 1400 calorii.  

Ce trebuie sa manance un copil de 2-3 ani?

Cel mai important lucru de care trebuie sa tii cont in alimentatia copilului de 2-3 ani este ca trebuie sa ii asiguri o dieta echilibrata si un meniu format din toate cele 5 mari grupe de alimente:

1. cereale;

2. fructe;

3. lapte;

4. carne;

5. legume/leguminoase.

Este indicat ca meniul zilnic al copilului sa contina alimente din toate grupele, acestea asigurand necesarul complet de nutrienti de care are nevoie pentru a creste mare si sanatos. Copilul trebuie sa ia masa alaturi de toti membrii familiei si sa adopte aceeasi dieta ca a lor.

La aceasta varsta, copilul nu mai are nevoie de alimente "speciale". Poate consuma din preparatele pe care le consuma si adultii, atat timp cat sunt sanatoase si echilibrate nutritional. Trebuie sa tii cont insa de textura alimentelor pe care i le pui in farfurie. Nu uita ca la aceasta varsta, exista riscul inecarii prin alimente.

Greutatea si inaltimea copilului de la nastere pana la 8 ani. Vezi care sunt limitele considerate normale la diferite varste. Consulta graficul de crestere.

Este recomandat sa ii pasezi alimentele boabe, foarte mici, cu care copilul s-ar putea ineca. Taie-i alimentele cat mai marunt cu putinta, astfel incat sa eviti pericolul de inec si fii cu ochii pe el cand mananca.

Este si varsta mofturilor alimentare. Copilul isi exprima preferinte culinare si refuza anumite alimente. Chiar daca face mofturi la alimente de care stii ca are nevoie pentru a creste mare si sanatos, nu renunta complet la ideea de a i le strecura in meniu. Incearca sa le amesteci cu alte alimente sau sa revii asupra lor dupa o perioada.

Se pare ca rata medie de refuzuri a unui aliment la un copil este de 15 ori. Dupa aceasta medie, accepta alimentul in meniul lui. Asadar, cu putina rabdare si perseverenta, il poti convinge sa manance acele alimente de care acum nici nu vrea sa auda.

Paine, cerale, orez, taitei, paste

Copilul are nevoie de 3-5 portii formate din astfel de alimente zilnic. O portie inseama o felie de paine, 1/2 ceasca de cereale sau 1/2 ceasca de orez, paste sau taitei gatiti.  

Legume

Si din aceasta categorie, copilul trebuie sa consume in jur de 3-5 porti zilnic. O portie se traduce printr-un sfert de ceasca din orice tip de legume. Obisnuieste copilul cu o gama variata de legume. Este recomandat ca cel mic sa le consume proaspete, insa si variantele congelate sau la conserva sunt benefice.  

Fructe

Din categoria fructelor, copilul ar trebui sa consume in jur de 1-2 portii zilnic. O portie este echivalenta cu o bucata de dimensiuni mici - de exemplu, un mar mic, o banana micuta, o para mica etc.  

Lactate

Fie ca e vorba de lapte, iaurt sau branzeturi, este indicat sa se regaseasca in meniul copilului in jur de 3 portii zilnice. O portie inseamna 250 ml lapte, 200 g iaurt sau 30 de g branza.  

Carne, peste, oua, leguminoase, oleaginoase

Meniul zilnic al copilului ar trebui sa fie format si din 2 portii zilnice de alimente bogate in proteine. O portie este echivalenta cu 30-50 g carne, 1/2 ceasca de fasole boabe sau alte leguminoase, 40-50 g peste sau 1 lingura de unt de arahide.

Tine copilul cat mai departe de tentatiile culinare nocive pe care le ofera fast-food-urile si alte tipuri de alimente junk-food. Totusi, nu ii interzice complet copilului sa guste dintr-un cartofior prajit sau hamburger. Este important ca acestea sa fie introduse cu masura in meniul lui si cat mai rar cu putinta, dar sa nu fie excluse complet.  


Lichidele se vor da ori de cate ori doreste copilul; in anotimpurile calde se va mari cantitatea de fructe (sucuri, pulpa rasa si diluata cu sucurile, fructe de sezon bine coapte).

Ciocolata se va da cu prudenta, in cantitati mici si numai in prima jumatate a zilei (poate produce agitatie); daca e veche, duce la aparitia de urticarie si/sau tulburari digestive.

Prajiturile de cofetarie, de buna calitate si proaspete, pot fi consumate ca desert (nu intre mese!), sau la gustarea de dupa-amiaza. Atentie: Frisca se altereaza foarte usor si este un mediu de cultura pentru microbi.

Copilul peste varsta de un an poate primi ca desert: fructe, compoturi, dulceata, gemuri, prajituri de casa.

Cafeaua, alcoolul, chiar si berea, sunt contraindicate. Sucurile preparate industrial se dau cu maxima moderatie.

Tu cat si ce ii dai sa manance copilului tau de 2-3 ani? Spune-ne sugestiile tale in sectiunea de comentarii de mai jos!

Citeste si despre:

COMENTARII

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA
OK

Acest site folosește cookie-uri pentru o mai bună experiență de vizitare. Prin continuarea navigării, ești de acord cu modul de utilizare a acestor informații. Detalii aici

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:


Urmareste-ne si primeste cele mai noi informatii pentru tine si copilul tau!

Creeaza cont! sau Urmareste-ne pe Facebook!

Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul