Urmareste-ne:
Get Adobe Flash player

Apa pentru copii

17 Martie 2014

Apa pentru copii este un subiect controversat printre parinti. In conditiile in care unii specialisti sustin ca apa de la chiuveta (potabila) are un rol esential in sanatatea copiilor, inca de la varste fragede, iar altii o pun la zid, din cauza impuritatilor si a cantitatii crescute de fluor, este greu sa decizi ce fel de apa este mai buna pentru cel mic.

Dezvoltare si comportament

copil-consum-apa

Cand ii dai apa prima data?

Pediatrul american Stephen R. Daniles sustine ca apa poate veni in completarea portiilor de lapte incepand cu varsta de 6 luni, cand incepe diversificarea si micutul testeaza primele alimente solide.

Medicul sustine ca, pana la aceasta varsta, bebelusul primeste cantitatea suficienta de apa de care are nevoie din laptele matern sau din cel praf, nemaifiind nevoie de portii suplimentare de lichide.

In plus, pediatrul explica si riscul care apare atunci cand introduci apa in meniul copilului prea devreme:

  • interfereaza cu abilitatea organismului de a absorbi nutrientii din lapte;
  • "pacaleste" stomacul copilului, creandu-i iluzia ca este satul si ii scade pofta de mancare, aparand riscul subnutritiei.

Pericolele apar si cand o introduci prea tarziu in alimentatie, deshidratarea fiind unul dintre cele mai periculoase. Odata cu introducerea alimentelor solide, organismul micutului are nevoie de cantitati mici de apa, ca sa ajute digerarea acestora si sa stimuleze procesul metabolic si functionarea organelor.

Deshidratarea se poate dovedi fatala pentru bebelusi si se manifesta prin:

  • buze si piele uscate;
  • mictiuni rare si piele inchisa la culoare;
  • stare de letargie;
  • plans fara lacrimi;
  • delir sau lesin etc.

Apa pentru laptele praf, de ce trebuie sa tii cont?

Academia Americana de Pediatrie nu ofera recomandari clare cu privire la cel mai potrivit tip de apa pe care sa-l folosesti la prepararea laptelui praf. Insa intr-una dintre cartile publicate de Academie, "Heading Home with your Newborn: From Birth to Reality", sfatuieste parintii sa foloseasca apa purificata (imbuteliata sau filtrata) ori fiarta si racita pentru prepararea laptelui, cel putin in primele 2 luni de viata.

Afla cum poti stimula lactatia atunci cand esti nevoita sa intrerupi temporar alaptarea!

biberon-bebelusi

Aceste tipuri de apa au mai putine impuritati decat apa de la robinet si sunt necontaminate cu plumb, bacterii sau alte microorganisme periculoase pentru sanatatea copilului. Chiar si cu aceste recomandari, multi specialisti sustin ca apa de la robinet poate fi la fel de sigura pentru prepararea formulelor de lapte.

Vincent Iannelli, pediatru in cadrul AAP, sustine ca apa devine periculoasa atunci cand este contaminata cu plumb. Riscul este mai crescut in blocurile sau casele foarte vechi, in care tevile nu au fost schimbate. Cu toate acestea, pediatrul sfatuieste parintii sa lase apa rece de la robinet sa curga 15-30 de secunde inainte de a o folosi pentru a prepara laptele, intrucat reduce riscul contaminarii cu plumb.

In plus, nici varianta cu apa potabila fiarta si racita nu este mai "sanatoasa" pentru prepararea formulelor de lapte, intrucat plumbul nu se elimina prin fierbere. Medicul sustine ca doar filtrele de calitate reusesc sa purifice bine apa de la robinet.

Important este sa te documentezi cu privire la gradul de poluare, dar si la nivelul de fluor pe care-l contine apa potabila de la tine din locuinta. Daca nivelul fluorului depaseste 0,7 mg/l, este indicat sa folosesti apa plata imbuteliata, care este purificata, distilata si are concentratii echilibrate de fluor, astfel incat sa contribuie la imbunatatirea starii de sanatate a copilului.

Ce trebuie sa urmaresti pe eticheta?

Scrie "Apa" pe etichetele lor, insa sticlele din comert sunt imbogatite cu tot soiul de minerale, saruri si alte substante chimice considerate sanatoase pentru organism doar in conditiile in care acestea se regasesc in anumite proportii.

Iata ce substante contin, dar si care sunt valorile recomandate pe care trebuie sa le urmaresti pe etichetele apelor imbuteliate pe care le cumperi pentru copil:

  • Saruri minerale dizolvate in apa (le gasesti sub denumirea de "Reziduu sec") - intre 100 si 400 mg/l;
  • Fluor - sub 0.5 mg/l;
  • Calciu - sub 100 mg/l;
  • Sodiu - sub 20 mg/l;
  • PH-ul - intre 6,5 si 8,5;
  • Nitrati - sub 10 mg/l;
  • Nitriti - sub 0,005 mg/l;
  • Magneziu - sub 50 mg/l.

Cata apa trebuie sa bea copilul in functie de varsta?

consum-apa-copii

Cantitatea zilnica necesara de apa sau lichide pentru organism depinde de mai multi factori - greutate, nivel de activitate fizica, conditii meteo, consum de cofeina, varsta. Cand vine vorba de copii, varsta este cel mai important factor pe care trebuie sa-l iei in considerare pentru a preveni deshidratarea:

  • 7-12 luni - 0,8 l/zi;
  • 1-3 ani - 1,3 l/zi;
  • 4-8 ani - 1,7 l/zi;
  • 9-13 ani - 2,4 l/zi.

Nu uita ca recomandarile sunt orientative si se refera la cantitatea totala de lichide de care are nevoie copilul intr-o zi, care nu este formata numai din apa, ci si din alte bauturi sau lichide (ceaiuri, sucuri, supe, ciorbe etc.) ori din mancare.

Rolul apei pentru copii

Apa are un rol crucial in sanatatea copiilor. Sa nu uitam ca organismul uman este format din apa in proportie de 60%, iar respectarea aportului zilnic de lichide recomandat de nutritionisti este esentiala pentru buna functionare a tuturor organelor. Apa se gaseste peste tot in corp - in organe, celule, sange etc.

Printre cele mai importante beneficii ale apei pentru sanatate, se numara:

  • calmarea durerilor;
  • combaterea obezitatii;
  • imbunatatirea aspectului pielii;
  • imbunatatirea digestiei;
  • stimularea functiilor cerebrale;
  • intarirea sistemului imunitar;
  • prevenirea cancerului;
  • energizarea organismului.

Alimente cu continut crescut de apa

Alimentatia este una dintre principalele surse de apa pentru organism. Exista alimente cu un continut crescut de apa, pe care merita sa le strecori in dieta copilului tau, mai ales daca cel mic nu este un mare "fan" al consumului apei simple:

  • castravetii;
  • legumele verzi;
  • vinetele;
  • pepenele rosu;
  • ardeii grasi;
  • perele;
  • ananasul;
  • morcovii;
  • merele;
  • dovleceii;
  • citricele;
  • ciresele.

Tu de la ce varsta ai introdus prima oara apa in meniul bebelusului tau? Ce bauturi ii oferi copilului pentru a-i asigura aportul zilnic de lichide? Ii dai sa bea apa de la robinet sau plata? Spune-ne parerile tale in sectiunea de comentarii de mai jos!

Citeste si despre:

COMENTARII

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA
OK

Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii aici

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:


Urmareste-ne si primeste cele mai noi informatii pentru tine si copilul tau!

Creeaza cont! sau Urmareste-ne pe Facebook!

Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul